Protestlistor mot ”Antikrundan”
– Jag kan inte annat än beklaga näringsdepartementets beslut att låta Rikstrafiken placera tågen i Mälardalen i stället för här i sydostsverige, säger Karl-Johan Bodell.
Han kommer nu att lämna protestlistorna vidare till Rikstrafiken och bifoga ett hopp om att beslutet ändras.
Under tiden trafikeras linjen med de gamla utrangerade tågen fram till år 2002.
Såväl Blekingetrafiken som Skånetrafiken har beställt sju nya tåg från Adtranz av samma typ som idag trafikerar sträckan över Öresundsbron.
Meningen är att de ska förstärka Kustbanan mellan Karlskrona och Köpenhamn samt också linjen Karalskrona-Emmaboda-Växjö.
De nya tågen, som byggs i Kalmar, kostar 60 miljoner och tar 200 passagerare.
Jeanette Nilsson och Caroline Fredriksson, båda från Karlskrona, har tagit initiativet till protestlistorna. Det var också de som överlämnade namninsamlingarna i går.
– Vi är glada över den respons vi fått från passagerarna på linjen Karlskrona-Emmaboda och hoppas självfallet att protesterna ska ge resultat, säger de.