Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Räkna med tågkaos idag

KARLSKRONA Många kustpilentåg kommer att ställas in idag när lokförfacket SLFF gör en endagsstrejk.
– Vi har mer än hälften av förarna på Blekingebanan. Så det blir säkert ett rejält kaos på Kustpilen, säger lokföraren Alf Carlsson i strejledningen.
Nyheter • Publicerad 7 juni 2001

Sveriges Lokförares fackförening, SLFF, har kallat ut sina medlemmar i en endagsstrejk torsdag 7 juni för rätten att sluta avtal.

Blekingetrafiken kommer inte att sättas in några bussar som ersättningstrafik för de tåg som uteblir, eftersom det skulle kunna betraktas som strejkbryteri.

Annons

I dag har arbetsgivarna bara avtal med de två stora facken som organiserar lokförarare, LO-anslutna Seco och TCO-anslutna ST-Lok.

– Vi startade som en intresseorganisation för lokförare inom de etablerade facken för fem år sen. Men sen beslöt vi att ombilda den till en fackförening.

Av de 2000 lokförarna i landet är ungefär 400 eller 20 procent med i SLFF.

> Tuffa papper

– Men i Malmö har vi ungefär hälften av förarna, och av de som kör på Blekingebanan är det nog ännu fler. Så det blir tuffa papper, säger Alf Carlsson.

Strejken är framför allt ett led i kampen för att få teckna ett eget avtal.

SLFF menar att de stora facken inte tar hänsyn till lokföraryrkets speciella förutsättningar, med oregelbundna arbetstider och stort ansvar. De vill få upp lönerna till 25 000 kronor i månaden, att lokförare ska få sju veckors semester för att hinna återhämta sig och komma in i en normal dygnsrytm, och de är emot att nyanställda lokförare inte ska få gå i pension vid 60, som länge gällt som pensionsålder i kåren.

> Privatisering

Tidigare var så gott som alla lokförare anställda vid en och samma arbetsgivare, SJ. Men nu har läget förändrats radikalt. Det har kommit in många privata tågbolag på landets järnvägar och SJ har brutits upp i flera fristående bolag, exempelvis Green Cargo för godstrafiken.

I det här övergångsskedet har bland annat pensionsförmånerna kommit i kläm.

Annons

De många lokförare som går över till privata arbetsgivare får inte med sig några statliga pensionspengar.

– Hade jag jobbat hos en privat arbetsgivare hela tiden hade han lagt undan pengar av min lön i en pensionsfond. Men staten säger att de inte har några undanlagda pensionspengar - trots att vi accepterat att jobba med lägre lön i 20 - 30 år för att få ut vår pension vid 60. Detta väcker vrede, säger Alf Carlsson.

> Vägrar förhandla

Lokförarfacken har numera inte Statens avtalsverk utan privatarbetsgivarnas Almega som motpart. Men även Almega vägrar förhandla med SLFF, med hänvisning till att man tecknade ett nytt kollektivavtal för 15 000 medarbetare i tågbranschen 9 maj i år med Seko, ST och CF (som är med i de tre huvudorganisationerna LO, TCO och Saco).

– Vi har ett avtal med de två organisationer som har de flesta lokförare organiserade. Och de organiserar också all annan tågpersonal. Vi kan inte har särskilda avtal med föreningar för varje yrkesgrupp. Så fungerar inte systemet i Sverige, menar förhandlaren Harriet Lövén på Almega.

> Ingen kompromiss

Om de nu skapar kaos i tågtrafiken för att ni inte vill sluta avtal med dem?

– Det är bekymmersamt. Men det är deras strejk och de får stå för det. De har rätt att strejka. De har varslat, så det är ingen vild konflikt.

Så i princip kan de strejka en dag i månaden tills de får ett avtal?

– Det vill jag inte spekulera i. Det är en liten förening, så jag vet inte om de har strejkkassor till det. Men för vår del finns det egentligen inget att kompromissa om, menar Harriet Lövén på Almega.

Annons

> Ställs in

SJs informationschef Alf Tornberg vill inte säga så mycket om strejken och förhållandet till SLFF:

– Jag har ingen aning om vad det är för organisation. Vi har inget avtal med dem. Det jag vet är att en del lokförare inte kommer att köra vissa tåg 7 juni. Vi går ut på vår hemsida med information om vilka tåg som ställs in.

Alf Carlsson på SLFF tycker att SJ försökt nonchalera strejken:

– Vi varslade om strejken redan den 21 maj. De har haft gott om tid att förbereda sig och informera passagerarna.

Jan Hinderson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons