Skoog rasar mot försvarsledningen
Det som fått Christer Skoogs tålamod att brista är försvarets agerande i frågan om flyttning av Amfibiestridsskolan från Näsbypark till KA1 (Rindö) och att verksamhet pågår på marinens anläggningar på Trossö som om inget hänt, trots att det i riksdagsbeslutet klart står angivet att militären ska lämna över sina anläggningar på Trossö till civil verksamhet.
– Här fortsätter marinen att bo kvar på Trossö och bussa sina värnpliktiga till övningsskjutningar på Rosenholm i stället för att flytta dit. Under tiden pågår en försäljningsprocess av Rosenholm som, om den hinner genomföras, innebär att det blir omöjligt för försvaret att lämna Trossö. Det är inget annat än ett spel för att på sikt underminera beslut som fattats av riksdagen, säger Christer Skoog, s-riksdagsman från Blekinge och ledamot i försvarsutskottet.
När det gäller flyttning från Näsbypark till Rindö kan idag Sydöstran visa dokument som får Christer Skoog att mer eller mindre gå i taket.
I oktober förra året skrev Sydöstran att flyttningen till Rindö skulle kosta 20 miljoner. Den artikeln föranledde försvaret att i en insändare dementera uppgiften och säga att flytten inte skulle kosta mer än 15 miljoner. Redan det uppseendeväckande mot bakgrund av att försvaret tidigare sagt att flyttningen inte skulle kosta något alls.
I dag finns handlingar på Fortifikationsverket om försvarets etablering på Rindö där kostnadskalkylen anges till - 19 miljoner.
> Väljer argument som passar
Han, liksom många andra, är rädd för att försvarets metod kommer att bli densamma när det gäller F17:s vara eller icke vara. Nämligen att argument som passar försvarsledningens egna syfte lyfts fram och andra faktauppgifter läggs åt sidan.
Ett sådant tecken är att generalinspektören, generallöjtnanten Mats Nilsson, i informella samtal meddelat F17:s ledning att en avgörande faktor för placeringen av flygutbildningen är att flottiljen har korsande start- och landningsbanor.
Det har inte F17.
– Men det är ett argument som inte förtjänar tilltro. När flygutbildningen skulle placeras i Ljungbyhed var huvudargumentet att flygplatsen skulle ha parallella start- och landningsbanor. Nu ändras huvudargumentet till ”korsande banor”. Det är nonsens och argument som tydligen ändras från gång till gång för att passa försvarsledningens syfte.
Det är förre F17-chefen Boo-Walter Eriksson som levererar den salvan.
Christer Skoog ställer upp i alla delar på Boo-Walter Erikssons uttalande att argumenten inom försvaret ändras efter de syften försvarsledningen har.
– Jag är så oerhört irriterad över de olika turerna i försvarsfrågan att jag lugnt kan säga att nu får det sannerligen vara nog. Riksdagsbeslutet ska följas till punkt och pricka, både vad gäller försvarets anläggningar i Karlskrona och när det gäller F17:s framtid, säger Christer Skoog.
Redan nu säger Christer Skoog att han kommer att göra som skåneriksdagsmännen om försvarsbeslutet går emot Blekinge och F17 - rösta i riksdagen mot partilinjen om det krävs.
> Tuff match
Christer Skoog har en tuff match framför sig.
Dels har socialdemokraterna redan i försvarspropositionen lagt fast att det behövs en femte flottilj som utbildningsplats med argument som entydigt talar för Uppsala.
Dessutom är den dagliga jargongen i högkvarteret att ”det där om likvärdiga marinbaser inte är något annat än politiska floskler”.
Självklart vågar ingen stå officiellt med sitt namn för de uppgifterna, men Sydöstrans källor är mycket trovärdiga.
– Attityden och ordvalet är sådant, säger en högt uppsatt militär till Sydöstran.
Det är mot den bakgrunden man ska se F17:s möjligheter att överleva - för att marinbasen ska bestå krävs bland annat närhet till flygflottilj som kan ge stöd i ett allvarligt läge, både med stridsflygplan och helikopterinsatser.
– Jämfört med argumentet korsande eller dubbla start- och landsningsbanor väger det militärstrategiskt viktiga läget för F17 så oerhört mycket tyngre, säger Boo-Walter Eriksson.