Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Story camp kan öppna för allmän publik

Nästa år kan det bli aktuellt att bjuda in en bredare publik till skrivarlägret, enligt Sofie Viblom, storycoach.
Nyheter • Publicerad 13 maj 2013

Storytelling handlar från början om en tradition att berätta i ord, bilder, symboler och känslor.

Men det är också en gren inom marknadsföringen som går ut på att bygga försäljningen av en vara kring en historia och en dramaturgi som förstärker upplevelsen av ett varumärke, företag eller organisation.

Annons

– I stället för en platt annons, använder man sig av en berättelse kring produkten, en historia som väcker känslor, säger Sofie Viblom.

Både hon och kollegan Zarah Necktsen på Story camp åker också runt till olika företag för att undervisa i storytelling.

Men på lägret är de båda coacherna noga med att tydliggöra gränsen mellan historieberättande i syfte att marknadsföra och i att underhålla.

– Deltagarna får en introduktion om på vilka olika sätt man kan använda sig av storytelling. Men på lägret fokuserar man på träning i historieberättande, inte produktlansering, betonar hon.

Om berättarauktionen faller väl ut kan det däremot bli aktuellt att nästa år hålla den inte bara för släkt och vänner, utan också inför en allmän publik, säger Sofie Viblom.

– Då kan man också bjuda in organisationer som Världsnaturfonden, eller företag som stöttar projektet, säger hon.

Ebba Blume
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons