Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Ta ”Antikrundan” till Emmaboda...

KARLSKRONA I folkmun har de redan fått alldeles egna namn, de gamla dieselrälsbussarna mellan Karlskrona och Emmaboda. Som ”Antikrundan”, ”Gråsuggan” eller ”Komfortkometen”. Och resenärerna till och från Karlskrona på ståtliga gamla storbanan mot Stockholm får finna sig i att åka urmodiga rälsbussar ännu ett par år. Det har herrarna i Stockholm bestämt. Fast det var meningen att moderna tåg skulle sättas in redan vid årsskiftet.
Nyheter • Publicerad 16 januari 2001
I Karlskrona möter ?Komfortkometen? Kustpilen. ? Det skulle bli bättre trafik norrut om Länstrafiken tog över, som de gjorde med Kustpilen när SJ inte klarade den, mumlar pinade resenärer mot Växjö. Följ med på en resa med gamla ?Komfortkometen?. Ser väl snygg ut på bild så här, men oj vad det skumpar och låter.
I Karlskrona möter ?Komfortkometen? Kustpilen. ? Det skulle bli bättre trafik norrut om Länstrafiken tog över, som de gjorde med Kustpilen när SJ inte klarade den, mumlar pinade resenärer mot Växjö. Följ med på en resa med gamla ?Komfortkometen?. Ser väl snygg ut på bild så här, men oj vad det skumpar och låter.Foto: Mattias Mattisson

I rälsbussen sitter 50-talet passagerare. Det är nästan fullt lass och dieselmotorn har det kämpigt med att komma upp i accaptabel fart. På Bubbetorpsrakan utanför Karlskrona stånkar hon upp sig i modiga 80 - med fullt gaspådrag.

– Det tar lite tid innan hon fått upp ångan, skrattar lokföraren Sören Moréen, Karlskrona.

Annons

Efter Holmsjö, där Banverkets norrgående bana från Karlskrona rättat ut sig och blivit modern, far vi fram i svindlande 110.

Sydöstran åker med till Emmaboda. 130 kr tur och retur för upplevelsen.

Det skakar, sätena är som i gamla bussar och ljudet lämpar sig mest för hörlurar från medhavd freestyle.

– Fast säga vad man vill om den här X1:an, hon ligger bra och följsamt på rälsen, säger Stig Morén.

Och man tittar tacksamt ut genom förarfönstret på stålskenorna som blänker i vintersolen och funderar över hur det annars skulle blivit...

> ”Är detta möjligt?!”

Jodå, det händer att folk kommer och klagar hos honom.

– Men inte så mycket de vana pendlarna. Det är mest förstaklassresenärerna från Stockholm som reagerar med ett; ”är detta möjligt?!”

En gång för länge sedan, när SJ ville lägga ned all tågtrafik i Blekinge, var överhetens argument att resandefrekvensen var dålig.

Så är det inte nu.

Annons

Det här tåget är nästan fullsatt.

Nu beror inte det bara på att blekingarna är ett tufft och tålmodigt släkte. Sanningen är snarare att alternativen är praktiskt taget noll. Många måste till Växjö för att studera, och annat ekonomiskt konkurrensbart färdsätt än tåg finns inte.

– Fast egentligen är det inte så farligt att standarden på tågen är från förr och att sätena känns som i en buss i Norrland, viktigast är att det håller tidtabellen. Och det gör det sällan, säger Mina Mathesdotter från Karlskrona som ska bli formgivare när pendlandet till studieorten Växjö är över.

> Höll på att bli upplopp

René Skogersson och Anna Bergström, båda 20, har blivit tågkompisar genom sitt pendlande.

– Ibland missar vi anslutningen i Emmaboda därför att rälsbussen från Karlskrona kommer för sent. Och ibland har bussen till universitetet redan gått. Då måste vi ta taxi och den betalar inte SJ, säger de och berättar om en incident för några månader sedan när tåget var så försenat att 20 passagerare höll på att ställa till med upplopp när de pratade med mannen i biljettkassan i Karlskrona.

– Tala med Stockholm, det är de som bestämmer, blev svaret i luckan.

> Spyr ut rök

Och medan vi rusar förbi Holmsjö där folket länge förde kamp för att få tåget att stanna och därmed en bra förbindelse med centralorterna Karlskrona och Emmaboda, suckar Kerstin Bergqvist, 75, att ”dom borde tänka på miljön och ha eltåg i stället för de här rykande skumpavagnarna”.

– Själv bryr jag mej inte så mycket, jag åker så sällan tåg, men för miljöns skull...

Annons

Och ”Komfortkometen” tar i så hon spyr svart dieselrök över det vintervita vackra där ute.

– Det klart, säger lokförare Moréen, att passagerarnas klagomål på tidsmissarna är befogade och att jag hellre transporterat dem i modernt eltåg, men igen, det är ingen dålig maskin det här. Fast den är lite långsam och obekväm.

> Heja Länstrafiken

Att tidtabellen inte hålls beror inte bara på tåget, säger han.

– Det är en kedjereaktion av en försening från Kalmar som i sin tur påverkar i Emmaboda som påverkar...

Och att köra igen förlorad tid med sega ”Antikrundan” låter sig inte göras.

– Nej vi vet, fyller passagerarna i.

Någon lägger till ett försynt ”Länstrafiken får ta över, då blir det bra, vi såg ju hur det gick med Kustpilen”.

Bra tåg, bra turtäthet och fler passagerare. Ett positivt ekorrhjul...

> Stockholm viktigare

Annons

Men när det gäller antalet passagerare på tågen mellan Karlskrona och Växjö kan föstås inte SJ klaga. I snitt 400 per dygn. Det borde leda till bättre tåg.

Fast näringsdepartementet i Stockholm tycker Mälardalstrafikens kunder är viktigare. Det var därför de placerade ”Blekinges tåg”, de modernare eldrivna dubbelvagnarna X12, i sina hemtrakter i stället för på linjen mellan Karlskrona och Växjö.

Inte förrän år 2002 kommer nya tåg till Blekinges resenärer norrut. Tills dess är det ”Antikrundan” och ”Komfortkometen” som gäller...

Donald Holmgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons