Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

von Sydow nöjd med "KBV 201"

KARLSKRONA · ”Håll styrbord håll babord” sjöng ministern och sedan åkte han i sjön.
Försvarsminister Björn von Sydow besökte Karlskronavarvet och Kustbevakningen för att leveranskontrollera nybygget ”KBV 201” och provköra den snabba räddningsbåten.
Nyheter • Publicerad 27 juni 2001
Försvarsminister Björn von Sydow klar att släppas i sjön från KBV 201.
Försvarsminister Björn von Sydow klar att släppas i sjön från KBV 201.Foto: 

Björn von Sydow var glad och belåten efter provturen i räddningsbåten.

– Den duger. Man känner hur säker den är att manövrera. Och det var kul, sade han när han halats ombord på moderfartyget igen.

Annons

Den räddningsbåten gör över 40 knop.

”KBV 201” är ett av två nya systerfartyg av en helt ny modell som inte finns någon annanstans i världen.

Kustbevakningen har fått dem tillverkade efter sina besvärliga krav på Karlskronavarvet, och det var krav som tvingade varvet att spräcka tidskalkylen, medgav varvschefen Hans Hedman i sitt tal när han lämnade fartyget till Kustbevakningen på varvet igår.

De teknsika lösningarna satte alla på prov.

> Ska klara allt

Modellen kallas kombinationsfartyg. De ska klara övervakning till havs, gränskontroll, fiskekontroll, miljö- och trafikövervakning. Det ska klara att sanera utsläpp av kemikalier och olja, rädda liv vid olyckor, släcka eld och bogsera.

Hon är hela 52 meter lång.

– Det behövs stora fartyg för de uppdrag vi har. Det här fartyget hade gjort stor nytta vid till exempel Estonia-olyckan eller vid oljehaveriet vid Danmark. Det är snabbt på plats även under svåra förhållanden och effektivt i alla detaljer, säger Kustbevakningens tekniske chef Åke Dagnevik.

Fartygen kostar 125 miljoner kronor styck.

– Hade vi fått som vi ville hade vi köpt två till och då hade styckpriset blivit lägre, säger Åke Dagnevik.

Annons

> Ingen serie

Några fler order på likadana fartyg har inte Karlskronavarvet. Tyskar har hört sig för men inte så allvarligt.

– Många är nyfikna. Men de avvaktar för att se vad hon klarar. Olyckor händer så vi lär kunna visa det, säger Åke Dagnevik.

– Visst säljer vi gärna fler sådana fartyg. Men vi satsar inte på det. Det är krigsfartyg som är varvets nisch, säger Kjell Göthe vid Kockums.

> Växande behov

Med nya oljehamnar på andra sidan Östersjön och ökande sjötransporter är risken stor att kombinationsfartyg behövs.

– För våra baltiska samarbetspartner är hon ett drömfartyg. Men de som såväl behöver har inte råd att beställa. De har fullt upp med att underhålla de båtar de fått av oss, säger Åke Dagnevik.

Även Björn von Sydow framhöll de ökade miljöriskerna i Östersjön som en följd av att handeln tar fart.

– Sveriges långa kust är också EU:s yttre gräns som ska bevakas enligt Schengenavtalet.

Både han och Kustbevakningenschefen Marie Hafström sade sig vara glada åt fartygen som ska klara arbetet i Östersjön även om 20 år.

Annons

Lovar mer arbete

Har du lovat Kustbevakningen fler?

– Nej, jag lovar inget. Den budgetproposition som nu ligger med alla önskemål är vad som gäller, säger Björn von Sydow.

Men han nästan lovade Kustbevakningen mer arbete:

– Det finns ett förslag att Kustbevakningen ska ta över den inledande förundersökningen när det finns misstanke om brott till havs, bland annat miljöbrott, säger Björn von Sydow.

Kustbevakningen döper inte sina fartyg. De två nya får helt enkelt heta KBV 201 och 202.

Den nu leverade får Karlskrona som hemmahamn för att operera i södra Östersjön och Nordsjön.

Hon ska ligga vid Stumholmskanalen när hon inte arbetar.

Margareta Andersson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons