Åkesson vill vara snabbast

KÄTTILSMÅLA Artikeln publicerades
Det kommer att gå undan på Blekinge– och Smålandsvägarna fredag och lördag. Jonas Åkesson, Karlskrona AK, kör för första gången en Volvo på hemmaplan.
Foto:Marcus Palmgren
Det kommer att gå undan på Blekinge– och Smålandsvägarna fredag och lördag. Jonas Åkesson, Karlskrona AK, kör för första gången en Volvo på hemmaplan.

Förra året kom Jonas Åkesson, Karlskrona AK, trea i South Swedish Rally.

Den här gången är förväntningarna högre ställda.

– Målet är att bli den snabbaste bakhjulsdrivna bilen, säger Åkesson.

Anledningen till Åkessons optimism är den lite proffsigare uppbackningen han har fått sedan årsskiftet, vilket tidigare gått att läsa i BLT och Sydöstran.

Förra året rattade Åkesson och hans kartläsare Joakim Karlsson en Opel Ascona i South Swedish Rally. Inget ont om Asconan, men den går inte riktigt att jämföra med den Volvo 240 han första gången testkörde i samband med SM-rallyt i Östersund i slutet av februari.

– Det är annan fjärdring, annan motor, anda bromsar, det är en större bil och så har jag servostyrning. Det skiljer en hel del mellan bilarna.

Det har tagit tid att få alla bitar på plats, men i de senaste tävlingarna har Åkesson känt att det lossnat ordentligt.

– Det känns bra inför hemmatävlingen.

Volvon kördes förra säsongen av Robin Sandberg, Ryd, men Sandbergs team, som ägs av rallyentusiasten Mathias Bengtsson, byggde en Toyota till Sandberg och plötsligt fanns Sandbergs Volvo tillgänglig.

– Robin kom smygande och frågade om jag var intresserad.

Åkesson hade svårt att tacka nej till en bättre bil och till ett stall med helt andra resurser än han tidigare varit van vid.

– Testerna i Östersund gick så bra att vi bestämde oss för att köra grustävlingarna i SM.

Bengtssons team äger bilen och står för kostnader som inte rör drift och startavgifter.

– Eftersom jag är intresserad av bilar och gillar att ha koll på grejerna så får jag skruva på den, inom rimliga gränser, säger Åkesson.

Vad får Bengtsson ut av att låna ut bilen till dig?

– Han ser det som världens marknadsföring. Det driver trafik på sociala medier, inte minst Facebook.

Åkesson, som ställer upp i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen, får hård konkurrens i South Swedish Rally. Inte minst av Robin Sandberg och hans kartläsare Mathias Bengtsson i Team Nybe.

– Jag känner lite press att prestera eftersom jag hoppas kunna bli bästa bakhjulsdrivna bil och därför att vi kom trea i South Swedish Rally förra året.

South Swedish Rally är en erkänt svårhanterad SM-deltävling.

– Många säger ju att det är mycket sten, stenmurar och luriga krön. Det går inte att chansa som på en del andra rallyn för då sitter man i en stenmur, säger Åkesson.

Åkesson har några favoritsträckor.

– Jag gillar den i Brömsebro och den förbi Orionstugan i Jämjö, men det ska också bli kul med publiksträckorna på Rosenholm.

För delarrangören Karlskrona AK kräver South Swedish Rally en hel del personella resurser.

– Vi ansvarar för Kråkerums- och Rosenholmssträckorna och så tar vi hjälp av bland annat Gullabo RC och Asarums MS med två andra sträckor, säger ordföranden Peter Roth.

Roth beräknar minst 35 personer till varje sträcka och med tanke på att de sex inledande sträckorna går i Blekinge under fredagen så krävs det resurser.

– Det blir till att ta hjälp av både släkt och vänner för oss i föreningen för att klara av en så stor tävling.

FAKTA

Rally-SM 2017

4–5 februari: SM, sprint, Söderhamn.

24–25 februari: Winter Rally, Östersund.

25–27 maj: South Swedish Rally, Karlskrona.

9–10 juni: Rally Sandviken.

18–19 augusti: Rally Kolsva, Köping.

9–19 september: East Swedish Rally, Linköping.

Visa mer...

FAKTA

Delsträckor, SSR

Fredag, 28 maj

14:30: Start Stortorget, Karlskrona.

SS1, 15:23: Kuvehall, Brömsebro, 24,36 km.

SS2, 16:06: Kråkerum 1, Jämjö, 23,96 km.

SS3, 16:59: Rosenholm 1, Karlskrona, 12,38 km.

17:24: Service, Stortorget.

SS4, 18:37: Kuvehall 2, Brömsebro, 24,36.

SS5, 19.20: Kråkerum 2, Jämjö, 23,96.

SS6, 20:13: Rosenholm 2, Karlskrona, 12,38 km.

20:38: Service, Stortorget.

Lördag, 29 maj

SS7, 8:33: Åskefälla, Rävemåla, 18,31 km.

SS8, 8:56: Vieboda, Konga, 10,70 km.

09:41: Service, Tingsryd.

SS9, 10,34: Jönsamåla, Ryd, 10,67 km.

SS10, 11.17: Hjorthyltan, Fridafors, 30,18 km.

12:17: Service, Tingsryd.

SS12, 15:15: Rosenholm 3, 1 km.

SS13, 16:43: Rosenholm 5, 11,82.

17:08: Målgång, Stortorget, Karlskrona

Fotnot: SSR11, Skillingsmåla, Urshult, som enbart ingår i Sydrallyt, startar 14:57 den 29 maj och är 37,01 km lång.

Visa mer...