Hon har motoroljan i blodet

Karlshamn Artikeln publicerades
Mikaela Åhlin-Kottulinsky trivs allra bäst på en racingbana. Pojkvännen Max Verstappen, yngste formel 1-föraren genom tiderna när han debuterade i Australien i fjol som 17-åring, ser till att hon även håller sig uppdaterad angående just Formel 1.
Foto:Privat
Mikaela Åhlin-Kottulinsky trivs allra bäst på en racingbana. Pojkvännen Max Verstappen, yngste formel 1-föraren genom tiderna när han debuterade i Australien i fjol som 17-åring, ser till att hon även håller sig uppdaterad angående just Formel 1.

Efternamnet Kottulinsky får varje sann motorsportälskare att haja till och minnas.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är den nutida varianten.

Värmländskan tar för närvarande Tyskland med storm. Fjolåret tillbringades med tävlande i Audi Sport TT Cup, strax under giganten DTM.

Morfar Freddy, ursprungligen från München, vann bland annat Dakarrallyt med en Volkswagen Iltis 1980.

– Många vet vem Kottulinsky är, men förstod inte kopplingen till Åhlin så jag lade till det 2011. Det var även ett sätt att hedra min morfar.

23-åringen susade igenom Blekinge i samband med ett sponsoråtagande. En racingtjej gör sig även i ett län som domineras av rally och folkrace.

Enda kopplingen till Blekinge, om än en något långsökt sådan, är brorsan Fredriks vinst i South Swedish Rally i våras, fast rallysport är inget för Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Jag har åkt med brorsan. Det vill jag aldrig göra igen. Det var fruktansvärt, skrattar hon. Speciellt när man vill köra själv och ha kontrollen.

Det har 23-åringen på racingbanan. Hon älskar tävlandet bil mot bil.

– Jag trivs absolut bäst när jag jagar ikapp, kör om och i från. När du känner att det inte finns en chans för den andre att hänga på. Det gäller att ha ett vaket öga och försöka läsa av vad som ska hända.

– Jag hade tre bilar framför mig på Nürburgring i ett lopp. De körde om varandra, höll på och... Jag tänkte att det kommer hända något och gav mig inte in i det. Mycket riktigt kraschade de ut varandra och jag gled förbi.

Hon jämför tävlandet med att dansa.

– Jag dansade på hög nivå förut, och sysslade även gymnastik. Där handlade det om tajming. Du ska göra rätt saker vid rätt tid och med rätt mycket kraft. Det är samma i racing.

Är det inte svårt med koncentrationen?

– Jag brukar få jättehuvudvärk. Det är en kombination av ansträngningen och när spänningen släpper. Jag är noga med att dricka och även ta vätskeersättning. Men du har underställ, overallen och allt är flamsäkert. Det finns ingen luftkonditionering och är det varmt ute kan det bli 60 grader i bilen.

Lyckligtvis handlar det inte om Formel 1-tider på loppen.

– Max 30 minuter i sprinterloppen, skrattar 23-åringen.

Motorintresset är på topp i Tyskland.

– Som mest har jag kört inför 120 000 åskådare när vi tävlade i samband med DTM, säger hon och gillar dessutom upplägget med att män och kvinnor tävlar på lika villkor.

– Det är en av få sporter där man inte delar upp. Det är klart att det är fördelar och nackdelar med att vara tjej i den här världen, kanske behöver vi visa mer? Innan de visste vem jag var fick jag ge några smällar och visa att jag inte viker ned mig.