Jonasson nöjd femma
Edward Jonasson sitter i depån på Knutstorp. Han ler nöjd. Första säsongen i Formel Renault 1.6 är över och han andas ut. Debutsäsongen har gått utan några uppenbara misstag och visat på en stadig utveckling. Paradoxalt nog var första kraschen i årets sista tävling, orsakad av en punktering.
Vid premiären i våras på flygplatsbanan i Skövde for tankarna genom huvudet om vad det egentligen var han gett sig in i.
– Min första biltävling och det på en bana med betongmurar runt omkring en var inte lätt, minns Jonasson.
Det var nära brutalt att kliva från en öppen gokart på öppna banor till att i en trång formelbil fara fram intill höga betongblock.
Sedan var säsongen för seriens yngste förare en kamp att lära och ta sig allt närmare mittfältet.
– Jag har inte tänkt på några placeringar eller tabeller utan bara koncentrerat mig att köra säkrare och snabbare, förklarar han.
De hade nog med att förbättra starter och inbromsningarna. Starterna har blivit allt bättre, möjligen har han inte riktigt funnit hårdheten att kasta sig in offensivt i första kurvan efter start. Bromsningar in mot kurvorna verkar sitta allt bättre, även om där finns utvecklingspotential. Edward Jonasson har tiden för sig, han fyllde femton i juni.
Att bli bra racerförare handlar inte bara om att prestera bra i själva loppen.
– Det viktigaste jag börjat lära mig är att hålla värmen i däcken innan start, säger han plötsligt och skiner upp.
Man måste kryssa tvärt fram och tillbaka med bilen på väg till start och efter säkerhetsbil för att hålla värmen upp inte bara i däcken utan också i fälgar och bromsar.
– Jo, man måsta svänga häftigt fram och tillbaka samtidigt som man bromsar, gasar, bromsar, gasar om vartannat, förklarar han ivrigt.
Det är naturligtvis viktigt, man har inte råd att missa starter eller blir efter när säkerhetsbilen släppt fältet.
Hur gick finalhelgen då?
– I helgens första lopp hade jag min hårdaste krasch hittills och krökte framvagnen, berättar han.
En bakhjulspunktering i slutet av långa rakan orsakade kraschen som skakade om Jonasson något. Bilen repareras mellan loppen och blir färdigt knappt innan start.
– Efter kraschen hade vi inga helt nya däck så jag tvingades starta på gamla däck utan grepp.
Det sämre greppet gjorde att bilen styrde in sämre i kurvorna och sladdade ur kurvorna. Ändå blev han sjua i årets sista lopp.
Nu väntar … nej, inte vila utan mycket jobb med att trygga ekonomi och organisation inför 2016. Dessutom vinterträning vilket vi vet vad alla tycker om vare sig de är racerförare eller fotbollsspelare. Men det är bara att bita ihop.
Conny Janner