Rödebypedagoger ska inspireras – och inspirera – i Sydafrika
Under konferensen kommer Johan Eggers, pedagog på Rödebyskolan, också att föreläsa om varför Rödebyskolan tycker att det är viktigt med internationella samarbeten.
– Det står i läroplanen att vi ska undervisa utifrån ett internationellt perspektiv, men vi vill att man tar det ett steg längre genom att i större omfattning samverka med skolor i andra länder. Det skulle ge en ökad förståelse för vår omvärld. Samarbeten vidgar perspektivet i klassrummet och ger kompetens kring globala frågor och kulturell förståelse.
Han har tillsammans med kollegan Camilla Hansson ansökt och fått bidrag från Sida och UHR för att åka tillbaka till huvudstaden Pretoria. Där medverkar de, tillsammans med hundra deltagare från hela världen, i en konferens som arrangeras av organisationen Bridging Ages under nästa vecka.
Fokus ligger på att lära sig mer kring ”time travel”, ett utbildningskoncept som från början utvecklades i Kalmar och innebär att eleverna och pedagogerna studerar ett avsnitt i historian och sedan spelar, i form av ett rollspel, upp scenarion ur historieböckerna.
– Vi vill lära oss mer om tekniken samtidigt som tanken också är att bygga nätverk och få nya intressanta samarbetspartners, säger Johan Eggers.
Rödebypedagogerna kommer också att passa på att besöka de två skolorna Banareng och Anton van Wouw som man har ett mångårigt samarbete med.
Om bara några veckor får Karlskrona i sin tur besök av den prisbelönta skolkören från Anton van Wouw som är en privatskola. Totalt handlar det om runt 120 elever, lärare och medföljande föräldrar som kommer hit.
– Det är det största besöket hittills. Tidigare har det varit i mindre omfattning med fyra personer som mest. Det blir väldigt roligt, säger Johan Eggers.