Fysisk träning ger på lång sikt klokare barn
I dag vet vi alla hur bra det är med motion för människors välbefinnande. Men det har också länge varit känt att fysisk aktivitet ger ökad inlärningsförmåga. Båda dessa effekter uppnås alltså om vi kan få våra barn och ungdomar att röra sig mer.
Professor Lars-Magnus Engström vid Lärarhögskolan i Stockholm har visat på att motionerande och föreningsanslutna barn får bättre kroppsuppfattning, bättre kostvanor och högre självkänsla. Tyvärr visar professor Engströms undersökning också att redan i barnåren bildas det "klassamhällen". De som är med i en idrottsförening och som motionerar regelbundet klarar sig bra, medan de som är inaktiva får det mycket svårare. Dessa barn har i många fall föräldrar som, av ekonomiska eller tidsmässiga skäl, inte kan eller vill engagera sig. För denna grupp är det alldeles speciellt viktigt att skolan får fler timmar för idrott och motion. Men tyvärr är det så, att vi i Sverige ligger väldigt dåligt till när det gäller antalet idrottstimmar i skolan. I Europa är det bara Irland som har färre timmar per vecka för barn.
En undersökning vid Rikscentrum för överviktiga barn visade att var fjärde tioåring vägen mer än 20 procent över medelvikten för sin ålder. Även detta är naturligtvis en negativ faktor.
Regeringen har ju angett att 2001 skall vara startåret för "Sätt Sverige i rörelse" och Folkhälsoinstitutet har pekat ut fyra särskilt viktiga arenor. En av dessa är förskolan och skolan och det är min förhoppning att skolan kan leva upp till detta ansvar.