Sydöstran logo
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Öppet brev till fackföreningen Unionen!

Nyheter • Publicerad 16 maj 2013

Enligt er utsago ska namnet på er/vår fackförening symbolisera styrka, gemenskap och enighet.

I snart 3,5 år har jag jobbat på Telenor i Karlskrona, på uppdrag av Uniflex. 2,5 år av dessa som kundtjänstagent och 1 år som handläggare av reklamationsärenden samt support till kundtjänstmedarbetarna.

Annons

I april blev jag varslad om uppsägning på grund av arbetsbrist, när sedan avtalsturlistan togs fram tillsammans med Unionen så blev jag överhoppad trots längre anställningstid och högre kompetens än många andra som fick stanna kvar.

Jag har vid flertalet tillfällen efterfrågat en motivering till varför jag blivit överhoppad, men detta är inget som Uniflex vill lämna ut.

Samtidigt som mig blev fyra gravida kvinnor uppsagda, men efter en artikel om detta i tidningen valde Uniflex att återanställa dessa tillsammans med sex andra personer och åter igen blir jag överhoppad i turordningen, trots att detta strider mot §25 företrädelserätt i LAS.

Då jag som fackmedlem sökt stöd hos Unionen, vars motto är "Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet?", för att få juridisk hjälp och stöd i min situation, fick jag detta beskedet per telefon av Roland Bingström, facklig representant som suttit med i förhandlingarna om avtalsturslistan; "Jag erkänner att vi har misslyckats i ditt fall, men vi kommer vi inte gå vidare juridiskt".

Nu har jag själv kontaktat en jurist för att få hjälp, jag inte kommer att ge mig, för så här får det bara inte gå till!??

Så min fråga lyder; När ni inte ställer upp och hjälper mig i ett så här solklart fall, när ställer ni då upp för era medlemmar?

För era ledord, trygghet, närvaro, gemenskap och enighet är inget jag känner med er!

Anthonio Palmquist

Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.