Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Varför så dåliga studieresultat på Rödebyskolan?

Nyheter • Publicerad 12 mars 2001

Hörde i ett nyhetsuttalande nyligen ett par åsikter som säkert fick många att reagera.

Hela 50 procent av Fridlevstads elever lämnade i fjol grundskolan som icke godkända. Berörd rektor verkade mer än överraskad av detta resultat och som vanligt var det på grund av för litet pengar. Det var så dags för den rektorn att reagera! I samma inslag försvarade Patrik Hansson (s), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, för första gången offentligt oss föräldrar och elever. Han sade klart ifrån att det inte enbart beror på för lite pengar till skolan, och citat ”Här hjälper inte mer pengar”. Tack nu kanske vi kan börja tro på framtiden igen, för djupare än så här kan vi väl inte komma?

Kanske vi en gång för alla nu också kan avfärda alla beskyllningar på oss föräldrar som dåliga uppfostrare? Vem idag skulle tro på att Fridlevstadsföräldrarna skulle ha 50 procent trögare och sämre uppfostrade barn, Rödeby 40 procent sämre och så vidare än landet i övrigt? Därför undrar vi nu, varför får våra barn så fruktansvärt dåliga resultat på Rödebyskolan (där även Fridlevstad ingår)? I flera niondeklasser finns endast ett 20-tal elever och skolan har resurslärare. Är det inte dags nu att sätta katten på råttan, råttan på repet och så vidare?

Inga-Lill Andersson med flera i Rödeby
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons