Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Vi ska göra Blekinge till ett blomstrande län för besöksnäringen

Nyheter • Publicerad 22 maj 2013
Foto: Lasse Larsson

Blekinge har alla förutsättningar för att göra besöksnäringen till en av de viktigaste intäktskällorna för regionen; ett bra läge nära Europa, fantastisk och varierande natur med skärgård och hav, slättland och skog och gemytliga städer med ett bra utbud för besökare.

Just nu arbetar offentlig sektor och besöksnäring tillsammans för att skapa en gemensam strategi som ska göra Blekinge till ett ännu attraktivare turistmål. Men fler behöver engagera sig.

Annons

Turismindustrin är redan idag världens största och snabbast växande näring och den som sysselsätter flest människor. Enligt WTO (World Tourism Organization) så står fem procent av jordens befolkning för 95 procent av allt internationellt resande.

Bedömningen är att detta kommer att mer än fördubblas under de kommande tio åren. Sverige har tagit marknadsandelar under de senaste tio åren och målsättningen är att fördubbla turismomsättningen från omkring 250 miljarder till 500 fram till år 2020.

Blekinge har fantastiska förutsättningar att ta en stark position i Sverige och internationellt. Mycket av de som dagens och morgondagens besökare efterfrågar har vi redan, eller har förutsättningar att utveckla.

Det finns nu en bred politisk samstämmighet kring att besöksnäringen ska bli en av Blekinges viktigaste basnäringar.

Redan idag är besöksnäringen viktig för regionen. Genom besöksnäringen kan vi skapa fler arbetstillfällen.

Besöksnäringen är också inkörsporten till arbetsmarknaden för våra ungdomar och våra nya svenskar. Den är sysselsättningsintensiv och går inte att flytta utomlands.

Under 2011 omsatte näringen i Blekinge omkring 1,9 miljarder. En siffra som vi med tanke på att vi är ett av Sveriges minsta län ska vara mycket stolta över. Motsvarande siffror för Gotland var 1,4 miljarder och Kalmar med Öland 3,2 miljarder.

2012 års siffror, som vi redovisar nästa vecka, pekar inte på någon nedgång.

Det vi behöver göra i Blekinge nu är att samla alla som arbetar inom besöksnäringen och som tjänar på den, och samordna alla insatser. Vi är för små för att varje aktör ska kunna marknadsföra sig i någon större omfattning.

Genom att samlas kring en gemensam strategi och med gemensamma insatser kan vi lyfta besöksnäringen till nya höjder.

Annons

Att höja Blekinges attraktivitet som turismregion kan i förlängningen även locka inflyttare till regionen och företag att etablera sig här. Att höja Blekinges attraktivitet är en viktig del i Blekingestrategin, Blekinges strategi för utvecklingen av regionen.

Arbetet med en gemensam strategi för besöksnäringen initierades av landshövding Berith Andnor och regionråd Christina Mattisson under 2012.

Fler än 200 aktörer inom näringen har lagt tid och engagerat sig för att ta fram en ny strategi. De har arbetat med att tydliggöra Blekinges turistiska profil och position samt tagit fram en strategi för hur vi skall nå dit.

Detta är grunden för hur Blekinges attraktions- och konkurrenskraft som destination ska stärkas. Resultatet kommer att presenteras vid ett stormöte för besöksnäringen den 5 september.

En stor del av det framtida arbetet med att lyfta turismen i Blekinge handlar om hur vi organiserar oss. Det pågående strategiarbetet ska resultera i ett förslag till ny organisation där både offentlig sektor och näringsliv är engagerade. Flera privata aktörer är villiga att satsa både tid och pengar på en gemensam organisation.

Men ännu fler behöver engagera sig, även de som inte tillhör den traditionella turismnäringen men som ändå har en stor intäkt från den.

Om man tittar på hur besökarna spenderar sina pengar när de turistar i regionen (den så kallade turistkronan) ser vi att 35 procent av pengarna läggs på shopping och livsmedel och 22 procent på restaurangbesök.

Därför vill vi att även företag inom dessa näringar ser besöksnäringen som viktig och vill engagera sig tillsammans med oss för att göra Blekinge ännu attraktivare för besökarna.

Blekinge är litet och nära. Vi är bra på turism och har alla förutsättningar för att bli ännu bättre. Vi jobbar helt och fullt tillsammans över gränserna - näringsliv och offentlig verksamhet, samtliga kommuner i länet, stora som små aktörer.

Alla för en enda sak - Blekinges attraktionskraft i morgon.

Annons

Och vi kommer att lyckas.

Tina Ivarsson?

VD ?Kreativum

Marcus Sandekjer

Länsmuseichef?Blekinge Museum

Ida-Maria Holmgren?

General Manager First Hotel Olofström

Håkan Andersson?

Näringslivschef ?Sölvesborgs kommun

Christel Hammar Malmgren?

Annons

Projektledare ?SmakUpplevelse Blekinge

Per-Arne Olsson?

VD ?Eriksberg Vilt & Natur AB

Lars-Inge Nilsson?

Mjällby AIF

Angelica Coleman?

Marknadschef ?Ronneby Brunn Hotell

Fredrik Andersson?

VD ?Unika Upplevelser

Mona Grönqvist?

Annons

Flygstationschef?Ronneby Airport

Richard Bauer?

Museichef?Marinmuseum

Ola Söderdal

Platschef ?Mörrums Kronolaxfiske

Leif Wictorén

Länsturismchef Region Blekinge

Jon Bergsjö

Commercial manager Sweden Rock

Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons