Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Debatt: Bussförarnas rättigheter handlar om anständighet

På onsdag tar Regionstyrelsen ett avgörande beslut om vilka krav Blekingetrafiken ska ställa i en ny upphandling av busstrafik i Blekinge. Målsättningen är att en ny operatör ska börja köra i augusti 2024.
Blekinge • Publicerad 14 mars 2022
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Christina Mattisson, 2:e vice ordförande Regionstyrelsen socialdemokraterna.
Christina Mattisson, 2:e vice ordförande Regionstyrelsen socialdemokraterna.Foto: Charlotta Bäckström

För de flesta av oss innebär det att vi kanske får se nya bussar på vägen och kanske också fler eldrivna fordon. Men för bussförarna kan en ny operatör innebära en osäker anställning med sämre anställningsvillkor och löner. Eller inget jobb alls.

Vi socialdemokrater har ända sedan upphandlingsunderlaget hanterades i Trafiknämnden krävt att Blekingetrafiken ska ställa krav på att personalen ska ha oförändrade villkor inklusive anställningstid och intjänade förmåner. Vi har också haft dialog med fackförbundet Kommunal som är lika bestämda som vi om vad som måste gälla i den här frågan.

Annons

Men vi har inte fått igenom vårt krav. Den M-ledda regionledningen har tillsammans med SD röstat emot. Trots att det är fullt möjligt att i en upphandling ställa krav på de anställdas rättigheter enligt EU:s kollektivtrafikförordning, som bland annat styr och hanterar upphandlingsfrågor. Även upphandlingar i andra regioner har visat att det går.

I bland andra Kalmar län samverkade den S-ledda landstingsledningen och fackförbundet Kommunal för att utforma ett upphandlingsunderlag. Det ledde till att alla anbudsgivare accepterade att ta över den befintliga personalen och att kollektivavtalsliknande villkor skulle gälla. Efter 2016 har möjligheten att ställa krav på anställdas rättigheter vid upphandling stärkts ytterligare.

På onsdag ska frågan om bussförarnas rättigheter avgöras i Regionstyrelsen. Och vi står fast vid vårt krav. All personal som idag finns hos nuvarande operatör ska övertas med samma anställningsvillkor och lön som gäller idag.

Utan tydliga krav på de anställdas rättigheter vid en upphandling finns en uppbar risk att i bussförare med lång anställningstid erbjuds provanställning, timanställning eller sänkt sysselsättningsgrad om hen vill följa med över till den nya operatören. Den som förlorar i upphandlarens kamp för lägre kostnader är den anställda personalen.

”Den som förlorar i upphandlarens kamp för lägre kostnader är den anställda personalen.”
Christina Mattisson och Magnus Pettersson, socialdemokraterna

Detta är en fråga om anständighet. Vid stora upphandlingar med skattemedel ska även social hållbarhet vara viktig. Precis på samma sätt som det är självklart att ställa höga krav på minskade utsläpp, god komfort och tillgänglighet. Det är inte acceptabelt att offentliga investeringar kan innebära att skruva ner löner och anställningsvillkor. Social hållbarhet handlar också om bussförares rättigheter och arbetsvillkor.

Socialdemokraterna i Region Blekinge

Christina Mattisson (S) 2:e vice ordförande Regionstyrelsen

Magnus Pettersson (S) 2:e vice ordförande Trafiknämnden

Annons
Annons
Annons
Annons