Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Debatt: Svartaxi hotar samhället

I flera lokala radioinslag berättas nu om hur svarttaxiförare öppet annonserar sina tjänster på Facebook. Problemet med svarttaxi på Facebook är inte nytt, Svenska Taxiförbundet visade i en rapport redan år 2018 hur förekomsten undanhåller skatter och utsätter passagerarna för stora risker, där våra ungdomar är överrepresenterade.
Bleking • Publicerad 11 augusti 2023
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lennart Kalderén, Ordförande, Svenska Taxiförbundet
Lennart Kalderén, Ordförande, Svenska TaxiförbundetFoto: Jens Reiterer

Våra medlemsföretag i Blekinge län vittnar om att problemet med svarttaxi - som tagit över taxiresorna på helgerna - nu är akut. Kontrollen från polisen lyser dessvärre med sin frånvaro. Denna illegala verksamhet breder särskilt ut sig på landsbygden.

För att bedriva taxirörelse krävs trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. Fordonet ska vara taxiregistrerat (gul skylt) och försett med taxameter. Svarttaxiförare kör olagligt när de bryter mot dessa regler, fordonen är vanliga privatbilar med vita skyltar. Eftersom förarna kör olagligt betalas heller inga skatter och arbetsgivaravgifter, vilket innebär att kan de “tävla” med priset. Den seriösa taxinäringen konkurreras ut och den kriminella verksamheten tar över.

”Samåkning mellan bekanta privatpersoner är förvisso tillåtet men ställer man förare och fordon till förfogande för allmänheten utan att ha taxitillstånd, då bedriver man olaga taxitrafik. Att åka med svarttaxi är riskfyllt, misshandel och ännu värre brott förekommer.”
Lennart Kalderén, Svenska Taxiförbundt
Annons

Samåkning mellan bekanta privatpersoner är förvisso tillåtet men ställer man förare och fordon till förfogande för allmänheten utan att ha taxitillstånd, då bedriver man olaga taxitrafik. Att åka med svarttaxi är riskfyllt, misshandel och ännu värre brott förekommer. Försäkringsskyddet för “kunden” är osäkert, då förarna bland annat saknar ansvarsförsäkring. Svarttaxi har ingen beställningscentral som tar ansvar för transporter och kundkontakter.

Svarttaxins ”kunder” medverkar till att konkurrensen med seriös näringsverksamhet sätts ur spel och att samhället förlorar skatteintäkter. Om (eller när) de seriösa taxiföretagen slås ut blir det allt färre taxiföretag som kan lägga anbud på skolskjutsar, färdtjänst, sjukresor och omsorgsresor.

En annan avgörande faktor är att kontrollen och lagföringen från polis och åklagare är näst intill obefintlig. Trots att razzior mot svarttaxi ger god effekt, lämnas fältet fritt för den svarta sektorn att växa till sig. När utrymmet för kriminell verksamhet tillåts öka urholkas förtroendet för samhället.

Svenska Taxiförbundet ser med stor oro på hur “taxidöden” breder ut sig, inte minst i mindre orter, där våra medlemsföretag inte längre kan upprätthålla taxiservice för privatpersoner.

Vår svenska välfärd bygger på ett samhällskontrakt där medborgare och företagare betalar skatt till stat och kommun i utbyte mot att myndigheter upprätthåller grundläggande lag och ordning.  Det kan inte vara politikernas uppfattning att stillatigande se på när seriös företagsamhet slås ut. Staten, regionerna och kommunerna måste uppfylla sin del av samhällskontraktet. Polis och åklagare måste bekämpa svarttaxi, för den seriösa företagsamhetens och inte minst kundernas skull.

Lennart Kalderén, Ordförande, Svenska Taxiförbundet

Annons
Annons
Annons
Annons