Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: ”Fartkameror ökar dödsolyckorna”

Nästa år ska det finnas 2 250 verkningslösa och integritetskränkande fartkameror i Sverige. Exempelvis ska ”kostigen” (väg 15) mellan E22 Pukavik och Olofström begåvas med nya kameror.
Publicerad 29 maj 2019 • Uppdaterad 13 oktober 2020
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Peter Öjerskog är ingen tillskyndare av fartkameror.
Peter Öjerskog är ingen tillskyndare av fartkameror.Foto: Fredrik Sandberg / TT

Enbart i fjol sattes det upp 250 nya ”trafiksäkerhetskameror”. Resultat: dödsolyckorna i trafiken ökade med 28 procent! Från 253 döda (2017) till 324 döda (2018). 250 fler fartkameror gav sålunda 71 fler trafikdöda.

Förklaringen är enkel. Fartkamerornas syfte är att tvinga trafikanterna att krypa fram på dåliga vägar. Istället för att staten investerar i bra, säkra och snabba vägar. Kamerorna konserverar därmed ett ålderdomligt, underdimensionerat och trafikfarligt vägnät.

Annons

Så här har det hållit på år efter år. Sämre och sämre vägar, fler och fler fartkameror. Till slut höll det inte. Verkligheten kom ikapp Trafikverket i form av den största procentuella ökningen av trafikdödsolyckor i svensk historia.

Trafikverket visste redan i början av 1990-talet efter försök att fartkamerorna inte fungerade. Ja, hastigheten sjönk vid kameran. Nej, kamerorna minskade inte antalet olyckor totalt sett. Olyckor är oavsiktliga och kan inte övervakas bort.

Om Trafikverket/riksdagspolitikerna istället för att slänga bort miljarder skattekronor på meningslösa fartkameror satsade på bättre, säkrare och snabbare vägar hade dödsolyckorna minskat och människoliv sparats.

Att bygga bra väg är en god investering för samhället. För varje krona som satsas får staten tillbaka två kronor tack vare snabbare och säkrare transporter. Statistik över Europa visar att länder som satsar på infrastruktur automatiskt ökar sin bruttonationalprodukt till hela folkets fromma.

Trafikverket vill naturligtvis hålla tyst om att dödsolyckorna rekordökat, fartkamerorna har motsatt effekt och att myndighetens trafiksäkerhetsarbete misslyckats fullständigt.

Istället skickar Trafikverket ut imbecilla ”topplistor” över vilka kameror som fotograferat flest fortkörare, vilket korkade media publicerar. Som om kamerornas uppgift var att tävla mot varandra.

Detta är total idioti. Varje fartkamera är igång ungefär en timme i veckan. Vilken kamera som helst kan bli ”vinnare” genom att vara aktiverad längre tid.

För övrigt är det bara en tredjedel av de fotograferade som åker fast på grund av problem med identifiering av föraren. Det räcker med att fälla ner solskyddet för att komma undan. Motorcyklister och utländska förare klarar sig automatiskt. Ingen annan myndighet eller företag skulle acceptera ett system med så dålig verkningsgrad.

Trafikverket har i alla tider propagerat för att fartkamerorna räddar liv. I själva verket skördar kamerorna numera liv. Varje fartkamera som sätts upp i Blekinge och övriga Sverige är ett monument över denna tragedi.

Peter Öjerskog

Annons

Fartkamerornas fiende

Karlskrona/Pattaya

Annons
Annons
Annons
Annons