Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: De kör mot rött ljus med våra barnbarn

Jag sitter här och håller vårt tre veckor gamla barnbarn. Hon har börjat le så smått. Jag blir rädd för hur hennes framtida värld kommer att se ut om vi inte lyckas göra något nu, som vetenskapen så tydligt säger oss.
Klimatet • Publicerad 29 februari 2024
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Jim Skea, chefen för FN:s klimatpanel IPCC säger: ”När utsläppen från alla mindre länder läggs ihop blir det stora utsläpp, och om ett land försöker slippa undan sitt ansvar så kommer alla att vilja det.”
Jim Skea, chefen för FN:s klimatpanel IPCC säger: ”När utsläppen från alla mindre länder läggs ihop blir det stora utsläpp, och om ett land försöker slippa undan sitt ansvar så kommer alla att vilja det.”Foto: Kamran Jebreili

Halvera utsläppen före 2030! Halvera igen varje årtionde framöver.

Om det inte lyckas finns inte den värld vi känner mer. Ständigt mera resurser för att återställa efter klimatkatastrofer, miljontals människor i nöd och på flykt, massutrotning av växter och djur.

Annons

Vad gör våra ledande politiker?

De kör medvetet mot ”rött ljus”, ökar utsläppen från trafiken och bryter mot EU:s och våra nationella klimat- och miljölagar och policys. Gäller inte lagar, förordningar, överenskommelser för de styrande? Är det god vandel?

En vanlig invändning bland dessa styrande kretsar är: ”Sverige är en liten spelare i det globala klimatarbetet.”

FN:s nye chef för klimatpanelen IPCC, Jim Skea, föreläste för forskare och politiker i Sveriges riksdag 15 februari och säger i en DN-intervju:

”När utsläppen från alla mindre länder läggs ihop blir det stora utsläpp, och om ett land försöker slippa undan sitt ansvar så kommer alla att vilja det. Vi pekar på fakta – ni får hoppas att era politiker fattar vinken, självklart är det så att om man sänker skatter under en viss nivå så kommer folk att konsumera mer av det som blir billigare”, dvs det skadliga bränslet.

Vi kan och vi vet hur man kan göra något åt klimatet och samtidigt gynna de flesta, skapa jobb och stötta våra viktiga företag.

Politiker! Gör armkrok med företagen i klimatomställningen, ta stöd hos några av våra världsledande svenska företag.

”Politiker! Gör armkrok med företagen i klimatomställningen, ta stöd hos några av våra världsledande svenska företag.”
Calle Wikholm

AB Volvo signalerar. VD Martin Lundstedt säger i SvD 27 januari i år: ”Intresset för eldrivna lastbilar avtar: ”Jag är inte orolig, men jag är otålig”

På frågan om det är rimligt att tro att folk accepterar högre bränslepriser? Svarar han:

”Omställningar kommer inte gratis. Men då kan man samtidigt göra en omfördelning av hur skattetrycket ser ut. Vi måste ha en omställning som är socialt inkluderande, annars får vi helt andra problem.”

Annons

Volvo Cars ska sälja enbart el-bilar 2030 och möter stark konkurrens av skadliga fossilbilar eftersom priset på det fossila bränslet nu sänkts. Kunderna väljer konkurrenternas fossilbilar.

Scania i Södertälje har byggt en ny batterifabrik och ställt om lastbilsmonteringen till el-lastbilar. VD Christian Levin uttrycker det så här i Auto Motor & Sport: ”Om det här inte lyckas finns inte Scania mer!”. I DN i juli förra året tillsammans med flera andra VD:ar vädjar han: ”Det måste bli mycket dyrare med utsläpp och billigare med hållbar el och lättare att få tillstånd med ny teknik”

Hur löser vi detta dilemma?

Det finns en klimatmetod, som en klar majoritet av befolkningen går plus på och gör omställningen socialt inkluderande. Den heter Avgift och Utdelning och gör att du som anstränger dig och deltar i omställningen går mycket plus. Alla får en klimatbonus, en bonus värd mera om du bidrar med minskade utsläpp, det skapar engagemang och den är utformad så att den skyddar dem med mindre pengar.

Företagen vädjar ju om att få det gjort – här har vi en effektivt och rättvis metod som inte höjer skatten utan hela den insamlade avgiften delas ut som bonus, en bonusdel till alla vuxna, mer till barnfamiljer och de på landsbygden.

Calle Wikholm, Klimatsvaret.se – CCL Sverige

Annons
Annons
Annons
Annons