Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Elever lämnas åt sitt öde

Pisachefen Andreas Schleicher framför budskapet att det behövs mer disciplin och engagemang I svenska klassrum, och menar att detta fanns förr i den svenska skolan (Sydöstran 8/12).
Pisa • Publicerad 14 december 2023
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PISA-ansvarige Andreas Schleicher menar att svenska skolsystemet behöver mer disciplin.
PISA-ansvarige Andreas Schleicher menar att svenska skolsystemet behöver mer disciplin.Foto: Janerik Henriksson / TT

Så rätt han har. Kräftgången för svensk skola under de senaste decennierna har varit dramatisk. Alla är förlorare när vi har övergivit den likvärdiga skolan, men elever från socioekonomiskt svaga hem har förlorat mest.

Kommunaliseringen, friskolereformen och utvecklingen på bostadsmarknaden har bidragit till dagens mycket destruktiva skolsegregation.

”Politiska beslut har degenererat skolan till en marknad med föräldrarna som kunder och lärarna som servicepersonal. Inte sällan får eleverna skuld för den oordning som med automatik infinner sig i segregationens spår.”
Inge Johansson
Annons

Duktiga och mindre duktiga elever behöver alla varandra både för sin kunskapsutveckling, för gruppers samlevnad och för personlig utveckling. Detta skapar också den ordning och reda samt det engagemang som nu efterlyses.

Politiska beslut har degenererat skolan till en marknad med föräldrarna som kunder och lärarna som servicepersonal. Inte sällan får eleverna skuld för den oordning som med automatik infinner sig i segregationens spår.

Friskolorna skulle initialt utveckla alternativa pedagogiker i demokratins namn. Men med tiden tog marknadskrafterna över, och med individualism och valfrihet som honnörsord kom vinstintressen och kostnadsminimering att värnas på bekostnad av elevernas hälsa, likvärdighet och kunskapsutveckling. Följdenligt har vi idag skolor med mycket skiftande elevunderlag, och det är de kommunala skolorna som alltid måste ta ansvar för alla.

En effekt av den etablerade marknadsskolan är också att betygens rättssäkerhet sätts på spel av den betygsinflation som uppstår i kampen om de elever som kostar minst.

Samtidigt har digitaliseringen i skolan gått överstyr och bidragit till att framför allt elever med utsatt socioekonomisk bakgrund lämnats än mer åt sitt öde. Även förr - när skolan fungerade bra - var det möjligt att byta skola. Men då utifrån ett scenario för elevens bästa, och inte utifrån ett system som endast bygger segregation.

Lärarna vill och ska vara pedagoger och kunskapsutvecklare. Nu lockas allt färre till yrket sedan den sammanhållna grundskolan avskaffades. Det skedde I det närmaste utan offentlig debatt, och utan att befintlig skolforskning togs tillvara. Barnen kom I andra hand när skolan blev en affärsidé.

Inge Johansson

Annons
Annons
Annons
Annons