Insändare: Förnya, Blekinge!
Liknande förslag har SD lagt i Värmland och Västra Götaland. Det vore fel väg att gå, av fem skäl:
1. Kollektivtrafikens profil hotas. 2030-sekretariatets sammanställning visar att kollektivtrafiken i Sverige till 95 procent är fossilfri – en fantastisk framgång och en förebild för andras omställning.
Om Blekingetrafiken och andra går tillbaks till att köra på fossila drivmedel, slår det hårt mot bilden av kollektivtrafiken som hållbar, vilket riskerar leda till att många avstår från att ta bussen – vem vill resa fossilt i tider av akuta klimatlarm?
2. Drivmedelskostnaden är begränsad. Att köra en stadsbuss på HVO kostar i genomsnitt 50 kronor per fordonskilometer, varav bränslet står för cirka 9 kronor vilket med fossil diesel minskar till 7 kronor.
Skiftet till fossilt kan alltså bara spara ungefär fyra procent av totalkostnaden, eftersom de stora kostnaderna är förarlön och kapitalkostnad. En så liten besparing löser knappast kollektivtrafikens ekonomiska kris och riskerar i praktiken att bli en kostnad eftersom försäljningsargumentet att kollektivtrafiken är ett hållbart val undermineras.
3. Besparingarna är osäkra. Även de begränsade besparingarna med ett skifte till fossila drivmedel är osäkra eftersom de förutsätter att oljepriset inte ökar. År 2020 var snittpriset på olja 39 dollar per fat, år 2021 68 dollar och i fjol strax över 100 – ska regionen verkligen sätta sin lit till billig fossil olja?
4. Förnybart kan vara billigare. Många av kollektivtrafikens dieselbussar kan drivas med förnybar RME som i dagsläget har ett listpris på 16,02 kr/liter (20,03 inkl moms) mot fossil diesels 19,84 kr/liter (24,80 inkl moms). Det blir då en besparing jämfört med att köra fossilt.
Redan en iblandning av exempelvis 20 procent RME sänker priset på HVO och därmed merkostnaden jämfört med att köra fossilt.
5. Förnybart är ett effektivt sätt att nå Blekinges klimatmål. Blekinges koldioxidutsläpp ska halveras vart fjärde år och Blekinge ska bidra till att Sveriges mål om en fossilfri fordonsflotta uppnås till år 2030. Att ställa om från förnybart till fossilt strider direkt mot dessa mål, och gör omställningen svårare och dyrare längre fram.
För att minska kritiken mot ett skifte tillbaks till fossila drivmedel, sprids också en mytbild om HVO, som kopplas till palmolja trots att Energimyndighetens sammanställning visar att det i praktiken nu är utfasat.
Istället ökar nu produktionen av inhemsk HVO, med stor klimatnytta och ökad försörjningstrygghet som följd.
”Riskera inte kollektivtrafikens framtid genom att återgå till fossileran!”Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet
Däremot avslöjas det nu gång på gång att rysk olja fortsatt hamnar i EU trots sanktionerna – att tanka fossilt är dåligt för klimatet och bra för Putin. Valet bör vara enkelt:
Riskera inte kollektivtrafikens framtid genom att återgå till fossileran!
Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet