Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Lämna inte Blekinge i sticket

Det finns en bred enighet i Blekinge kring behovet av Sydostlänken: den efterlängtade satsningen på järnvägen som ska binda samman Blekinges kustbana med Olofström och Älmhult.
Sydostlänken • Publicerad 23 mars 2024
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Jens Listerö Länsförsäkringar Blekinge
Jens Listerö Länsförsäkringar BlekingeFoto: Privat

Förbindelsen har diskuterats i flera decennier och kändes nu som genomförbar. Kommuner, regioner och näringsliv har alla lovat bidra till förverkligandet.

Men nu kommer signaler om att regeringen tvekar kring projektet. Det ska göras nya utredningar med kostnadsberäkningar, vilket öppnar upp risken för en ny ”långbänk”.

Annons

Blekinge är ett fantastiskt län men genom åren vet vi att beslutsfattarna i Stockholm inte alltid är fullt medvetna om länets potential och möjligheter.

”Blekinge är ett fantastiskt län men genom åren vet vi att beslutsfattarna i Stockholm inte alltid är fullt medvetna om länets potential och möjligheter.”
Jens Listerö, Länsförsäkringar Blekinge

Så uppmaningen till ansvariga ministrar och tjänstepersoner är enkel och tydlig: Ta beslutet att bygga Sydostlänken nu!

Allt annat skulle vara ett misslyckande om vi på riktigt arbetar för att utveckla hela länet och sydöstra Sverige.

Med Sydostlänken skulle vi få elektrifierad trafik mellan Älmhult och Olofström, en ny järnväg mellan Olofström och Blekinges kustbana (mot Karlshamn), nya godsbangårdar i Olofström och Karlshamn samt ett mötesspår på Blekinges kustbana.

Precis som det är viktigt med flyglinjer – vi var många som engagerade oss för att rädda kvar staten som ägare till Ronneby Airport – är det viktigt med väl fungerande tågtransporter.

Här är fyra viktiga argument för Sydostlänken:

* Den fortsatta utvecklingen av fordonsindustrin i Olofström med Volvo och underleverantörer. Ska industrin här kunna fortsätta att växa så behövs spårbunden trafik. För näringslivets utveckling behöver vi binda ihop nord med syd, och för miljön behöver vi hållbara transporter.

* Med persontrafik på sträckan blir tåget ett realistiskt alternativ och ökar möjligheterna att jobbpendla. Detta underlättar för människor att bo och arbeta på olika orter, exempelvis för den som vill bo nära havet men som jobbar inne i länet.

Länken skulle också knyta ihop hela Blekinge med Småland, stambanan och huvudstaden.

* Förutsättningar skapas för att bygga ett logistikcenter i regionen, vilket kan bidra till fler arbetstillfällen och snabbare leveranser till och från länet.

Annons

– Sist men inte minst: Med Natomedlemskapet som bas kommer det alldeles säkert fler människor vilja både verka och bo här. Då behövs fler bostäder men också en infrastruktur som syr ihop regionen i alla väderstreck, från Sölvesborg till Ronneby och Karlskrona.

Sydostlänken behövs som en vital pulsåder. Efter den långa väntan är det inte längre läge att tveka. Kom igen regeringen – för Blekinges fortsatta utveckling: Lämna inte Sydostlänken och länet i sticket.

Jens Listerö, vd Länsförsäkringar Blekinge

Annons
Annons
Annons
Annons