Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Liberalerna har mycket att göra

Allt fler borgerliga ledarsidor vänder sig nu mot den egna skolpolitiken.
Skolan • Publicerad 7 juli 2022
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Liberalernas partiledare Johan Pehrson (L) trampar i egen sörja, menar insändarskribenten.Foto: Henrik Montgomery

Till exempel skriver Gotlands Allehanda (GA) 27 juni "Sluta försvara F-betyget, Johan Pehrson!" Det är en lysande uppmaning. GA pekar också på hur L:s och Jan Björklunds reformer (läs flumreformer) undergrävde både skolans och lärarprofessionens ställning, och noterar också att det målrelaterade betygssystemet med sina svårtolkade kriterier inte fungerar.

”Eleverna behöver mycket tidigare och processinriktade insatser under hela sin skoltid, istället för den summativa betygshysteri som idag äger rum vid terminernas slut.”
Inge Johansson

Eleverna behöver mycket tidigare och processinriktade insatser under hela sin skoltid, istället för den summativa betygshysteri som idag äger rum vid terminernas slut. Systemet leder till betygsinflation i den marknadsstyrda skola som har vuxit fram, men framför allt leder det till utslagningsmekanismer och ökad psyko-social ohälsa hos eleverna.

Annons

F-betyget utgör ett pedagogiskt sänke i vår obligatoriska grundskola. Det har skolminister Lina Axelsson Kihlbom rätt i, men det förstår inte L:s ledare Johan Pehrson och det förstod inte hans företrädare.

Borgerliga skribenter uttrycker nu att en grupp som kan ha börjat bli besvikna på L och på Johan Pehrson är lärarna. Men de lärare som ännu röstar på L är få, kanske två. Reformer för lärarnas löneutveckling och organisationen av förstelärar- och karriärtjänster har skadat det goda samarbetsklimatet som tidigare präglade skolans verksamheter. Idag blir det allt svårare att rekrytera behöriga lärare.

Samma röster framhåller nu det förra, det relativa betygssystemet med skalan 1-5. Då hölls konferenser där lärarna fick argumentera för om klassen i nämnvärd grad avvek från medelbetyg 3. Men det var på den tiden som vi hade en kunskapsskola värt namnet och en skola med för barnen rättvisa förutsättningar.

Medelvärdet 3 var ett riktmärke inte i första hand för klassen utan för hela riket. Det relativa betygssystemet fungerade bra men får svårt för att komma tillbaka i vår tids söndersegregerade skola. Det är många värden - inklusive demokratiska - som går förlorade i den samhällsutveckling som följer i segregationen spår.

Liberalernas Johan Pehrson har mycket att göra om han vill locka en tredje lärare till sitt parti. Han kan börja med att lyssna på skolministern istället för att stå och stampa i egen sörja.

Inge Johansson, Kallinge

Annons
Annons
Annons
Annons