Sydöstran logo
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Insändare: Öppet brev till politiker i Ronneby

År 1995 blev Ronneby utsedd till årets kulturkommun.
Ronneby • Publicerad 10 september 2022
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Carina Ringtun med fler från Ronneby Folkteater har idéer om hur kommunen åter kan skapa framgångsrik kulturverksamhet.Foto: Mattias Mattisson

Ronneby Musikskola grundades hösten 1969 och byggdes längre fram ut till Ronneby Kulturskola. Här växte två mycket framgångsrika skolorkestrar fram.

Ronneby Jazzfestival ägde rum under somrarna på 80- och 90-talen och drog folk från hela södra Sverige. Ett flertal lokala krögare samarbetade med olika ideella musikföreningar och arrangerade konserter och spelningar. Flera ideella teaterföreningar producerade nyårsrevyer och sommarteater. Skolteaterfestival för södra Sverige arrangerades varje år i samarbete mellan Kulturskolan och Ronneby Teater. Popmusiken blomstrade på många popklubbar.

Annons

Ronnebys fina Kulturcentrum med Konsthall lockade då som nu till sig besökare från hela södra Sverige.

Väldigt mycket av det uppräknade kulturutbudet stod ideella krafter för med föreningsbidrag, som hanterades utifrån ett gott samarbete med kommunen.

Idag, 2022, har vi Konsthallen och Kulturskolan, en fantastisk biograf och flera musikföreningar, som arrangerar ett hundratal konserter per år.

Ronneby har både en av Sveriges finaste och största konsthallar, som dessutom är inhyst i en unik byggnad från 1907 och en annan klenod, Ronneby Teater, som stod färdig 1911. Den är en av få bevarade jugend-teatrar i Sverige. De här byggnaderna kompletterar varandra och ska naturligtvis användas för att främja ett blomstrande kulturliv: Konsthallen, en arena för bildkonst och Ronneby Teater, en arena för scenkonst.

Kulturskolans och Konsthallens personal avlönas av kommunen. Konsthallen är en given arena för bildkonst, kreativitet och konstnärligt skapande, som erbjuds för barn och ungdomar.

Hur ser det då ut på Ronneby Teater?

Ronneby Kommun äger Ronneby Teater. Verksamheten har tills nu drivits av ideella krafter och med stöd av verksamhetsbidrag från Ronneby Kommun, Region Blekinge, Kulturrådet samt intäkter från biljettförsäljning.

”År 2021 ändrade Ronneby Kommun bidragsreglerna och det blev då inte längre möjligt att avlöna personal med kommunala verksamhetsbidrag. Detta har resulterat i att Ronneby Folkteater nu står utan verksamhetsledare.”
Carina Ringtun, Urban Jönsson, Leo Rise, Ingegerd Ådahl och Xenia Ania, Styrelsen för Ronneby Folkteater

Med hjälp av en fast anställd enhetschef, som även skulle kunna arbeta som kultursamordnare, skulle mycken god verksamhet kunna äga rum på Teatern.

Där skulle även i fortsättningen ideella föreningar kunna sätta upp revyer, teaterföreställningar, musikaler, visa opera, föreställningar från Riksteatern, körkonserter, klassisk musik, jazz, pop och rock och dansföreställningar. Barn och ungdomar skulle kunna delta i drama-, dans- och musikgrupper och få en meningsfull fritid. Det kunde bli ett riktigt hälso- och integrationsprojekt, ett mångkulturellt centrum.

Annons

Styrelsen för Ronneby Folkteater skulle kunna åta sig att ta hand om verksamheten under en kort övergångsperiod med hjälp av ett välvilligt stöd från kommunen.