Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: ”Postnord - en skandal”

Sedan Postnord bildades för drygt tio år sedan har skandalerna avlöst varandra.
Publicerad 28 december 2021
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
STOCKHOLM 20200128Postnord postlådor.Foto: Jessica Gow / TT kod 10070
STOCKHOLM 20200128Postnord postlådor.Foto: Jessica Gow / TT kod 10070Foto: Jessica Gow/TT

Samtidigt som det redan höga portot gång på gång har chockhöjts har servicen försämrats.

År 2017 höjdes portot till 7 kronor, och utrikesportot upp till 50 gram till 21 kr. Blott nio månader senare kom nästa stöt: 9 kr. För två år sedan kom ytterligare en chockhöjning till 11 kr. För ett år sedan blev det hela 12 kr, vilket borde ha varit ett dåligt skämt.

Posten - var bättre förr.
Posten - var bättre förr.Foto: SvD/TT
Annons

Man tänkte ju att värre än så här kan det inte bli, men nu har de fräckheten att höja ännu mer, till 13 kronor.

Jag är relativt ung, men minns mycket väl när ett helt häfte med 10 frimärken kostade just 13 kr. Förra höjningen motiverades med ”…intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna fortsätter att minska till följd av digitaliseringen i samhället.”.

”En av de främsta orsakerna till att brevvolymerna minskar torde nog vara dessa orimliga portohöjningar. Det har blivit väldigt kärvt för främst privatpersoner och föreningar.”
Henrik Scheutz

En av de främsta orsakerna till att brevvolymerna minskar torde nog vara dessa orimliga portohöjningar. Det har blivit väldigt kärvt för främst privatpersoner och föreningar. Många föreningar kan knappt skicka medlemstidningar längre och en förening jag är med i har slutat med medlemskort p g a portot. Jag älskar att skriva brev, men har tvingats att dra ner på det, och har slutat med frimärkssamlande.

Servicen har försämrats betydligt på senare år: tömningstider har ändrats, de flesta lådor töms numera redan kl 13, eller t o m kl 9, samt postutdelning varannan dag.

Tänk vilken bra service det var förr när vi hade Postverket, fram till 1978 hade man lördagsutdelning till ordinarie porto 1:30, och tidigare två gånger om dagen.

Dessutom: Under knappt ett år försvann 18 000 paket och 4 000 blev skadade, dessutom är det omfattande stölder. Trots detta har chefen Peter Hesslin sagt: ”Postnord gör ett fantastiskt bra jobb”.

Hur kan detta skandalföretag höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen?

Efter alla klagomål på Postnord med post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar.

Henrik Scheutz

Annons
Annons
Annons
Annons