Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Vi har ett regelverk att följa

Svar på insändare från Stefan Lindkvist i Sydöstran den 30 maj.
Swedbank • Publicerad 1 juni 2023
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Har många regler att följa.
Har många regler att följa.Foto: Janerik Henriksson/TT

Låt mig börja med att beklaga att vi uppenbarligen inte har varit tillräckligt tydliga i vår dialog med dig.

Jag kan inte kommentera ett enskilt fall men vill gärna beskriva vilka rutiner som gäller. Sedan några år tillbaka finns ett omfattande regelverk som alla banker måste följa. Det handlar till stor del om att bankerna måste känna sina kunder och förstå deras relation med banken. Vi måste också förstå syftet med varje enskild transaktion, i synnerhet sådana som avviker från det normala mönstret. Vad som är ett normalt mönster varierar självklart mellan olika kunder, det är därför bankerna måste ställa frågor till sina kunder om syftet med och ursprunget till vissa transaktioner.

”Det handlar till stor del om att bankerna måste känna sina kunder och förstå deras relation med banken.”
Marie Fuhr Ohlsson, affärsområdeschef Swedbank
Annons

Om banken inte får tillfredsställande svar på sina frågor är vi förhindrade att utföra en transaktion och i vissa fall även att tillhandahålla andra banktjänster.

Självklart ska banken på ett tydligt sätt kunna förklara för en kund vilka åtgärder som har vidtagits och varför. Om vi inte har lyckats med detta, ta kontakt med banken så får vi reda ut det.

Marie Fuhr Ohlsson, affärsområdeschef Kalmar/Kronoberg/Blekinge, Swedbank

Annons
Annons
Annons
Annons