Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Vi kunder ska inte vara tacksamma

Svar på Marie Fuhr Ohlsson, affärsområdeschef Swedbank, svar till mig.
Swedbank • Publicerad 8 juni 2023 • Uppdaterad 13 juni 2023
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ska inte behöva stå med mössan i hand.
Ska inte behöva stå med mössan i hand.Foto: JESSICA GOW

Jag har full respekt för att ni behöver känna era kunder och att ni har ett regelverk att förhålla er till. MEN, när personer som sitter på sådana positioner där man totalt struntar i konsekvenser för sina kunder då har det gått för långt.

Om man misstänker att något ovanligt eller misstänkt händer skall banken naturligtvis agera, frågan är bara hur man skall reagera och agera.

Annons

1. Banken måste också förhålla sig till att det är MINA pengar man stoppar, inte bankens. Jag skall inte på något sätt behöva stå med mössan i handen för att jag skall få tillgång till mina pengar och jag skall fan i mig INTE hanteras som om jag vore en brottsling av banken. Om man misstänker brott så gör polisanmälan och se till att ge polisen all info de behöver för att utreda om eventuella brott begåtts.

2. Med all respekt för att banken behöver ha kundkännedom MEN borde inte banken ha fullgod kundkännedom efter att ha varit kund i banken i 30 år. Jag blev kund i samma veva som jag började arbeta som socialsekreterare i en kommun och har sedan dess skött mina bankaffärer prickfritt. Jag har inga lån i banken, min pension går in på banken, mina fakturor, de få jag har betalas via autogiro, jag äger mitt hus, finns inte ett öre i lån eller skuld på huset.

3. Jag har jobbat med myndighetsutövning i ett stort antal år och aldrig behövt använda makt för att sätta mig på människor, gör man det så bör man snarast byta jobb. Genom ett sunt kundbemötande så lär bankerna få behålla fler kunder. I detta fallet så har banken tappat 11 kunder och fler skall det bli.

4. Samma situation hände mig i en annan bank som jag är kund i. Transaktionen stoppades, inte konton inte tillgången till mina pengar eller mina sidor. Jag ombads där att kontakta en kundtjänst, fick svara på ett antal frågor och några andra kontrollåtgärder vidtogs, banken blev nöjd, jag blev nöjd och mottagaren blev nöjd. Denna process tog allt som allt 30 minuter. Hur lång tid har Swedbank/Sparbanken hållit på? Minst två veckor och alla har varit snorkiga och haft attityden att jag skall vara glad om jag får mina pengar.

”Tiden är sedan länge förbi när arbetarna fick stå med mössan i handen och buga inför brukspatroner och bankfolk och annat herrefolk”
Stefan Lindkvist

Nej, nej Swedbank/Sparbankerna. Vi som kunder skall inte vara tacksamma för att vi får tillgång och att vi fritt får förfoga dessa efter vårt eget huvud, naturligtvis inom lagens råmärke. Det är tvärt om Marie, det är dags att bankerna inser att utan oss kunder är banken ingenting. Tiden är sedan länge förbi när arbetarna fick stå med mössan i handen och buga inför brukspatroner och bankfolk och annat herrefolk.

Jag är inte och kommer aldrig att vika mig för maktelitens idiotiska tilltag!

Med vänliga hälsningar en missnöjd före detta kund som aldrig kommer åter!

Stefan Lindkvist, fd kund i Swedbank

Annons
Annons
Annons
Annons