All frakt till Litauen sker från Karlshamn
Sedan Lisco Line förde över sitt fartyg Palanga till linjen Klaipeda-Karlshamn i april har bolagets satsning på hamnen Åhus kommit i gungning.
> Avvecklar Åhus
Åhus har velat ha kvar sitt samarbete med Lisco Line. Men i veckan som gick bestämde sig det litauiska färjebolaget att från med i höst avveckla sin trafik dit.
All transport till och från Sverige kommer därför att i fortsättningen ske via Karlshamn.
Björn Nilsson, vd för Karlshamns Hamn och Stuveri AB, är glad över Lisco Lines vägval.
– Detta är oerhört viktigt för oss. Det innebär att hamnen här ökar i betydelse.
> ”Gods föder gods”
Eftersom en hamn inte bara är en plats för båtar utan en knutpunkt för såväl bil, båt och järnväg ger en ökad godsvolym över vattnet också ökad volym över väg och järnväg.
– Gods föder gods som det heter, säger Björn Nilsson.
> Ny ro/ro-ramp
En konsekvens av att Lisco Line koncentrerar sin trafik till Karlshamn är att behovet av en ny plats för lastning i Stillerydshamnen ökar.
– Vi kommer antagligen att behöva bygga en ny ro/ro-ramp vid den blå terminalbyggnaden, säger Björn Nilsson.
> Sex dagar i veckan
Med Lisco Lines etablering har Stillerydshamnen avgångar till Baltikum sex dagar i veckan.
Fartyget Kahleberg, som ägs av danska Scandlines Baltic A/S, avgår till lettiska Liepaja tisdagar, torsdagar och lördagar, Palanga avgår måndagar, onsdagar och fredagar.
Det fartyg som Lisco Line idag har kvar på linjen till Åhus, Siaulai, tas ur drift i höst.