Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Brist på personal drabbar sjuka patienter

Patienter på Brunnsgårdens vårdcentral har svårt att komma fram på telefon och att få en läkartid. Man har varit underbemannade hela vintern och våren och det har varit värst de senaste veckorna.
– Vår personal är sjuk, på utbildning och har semester, säger verksamhetschefen Lotta Mårtensson.
Karlshamn • Publicerad 10 maj 2013
Foto: 
Brunnsgårdens vårdcentral. Patienter som har svårt att nå Brunnsgårdens vårdcentral rekommenderas att ringa 1177 för rådgivning. Man har varit underbemannade länge och personalen har svårt att hinna svara i telefon. Men förhoppningen är att bemanningen ska bli bättre från och med nästa vecka.
Brunnsgårdens vårdcentral. Patienter som har svårt att nå Brunnsgårdens vårdcentral rekommenderas att ringa 1177 för rådgivning. Man har varit underbemannade länge och personalen har svårt att hinna svara i telefon. Men förhoppningen är att bemanningen ska bli bättre från och med nästa vecka.Foto: Gunnel Persson

En Karlshamnsbo som har hört av sig till Sydöstran berättar att han under flera dagars tid försökt få kontakt med Brunnsgårdens vårdcentral för att få ett recept förnyat.

Men det har varit omöjligt att komma fram på telefon. En telefonsvarare meddelar att många har ringt och att telefontiderna är slut, även om han ringer klockan åtta på morgonen.

Annons

Lotta Mårtensson är verksamhetschef för primärvården i Karlshamn och hon är medveten om problemet. Hon berättar att man är underbemannade på grund av sjukdom, utbildning i hjärt- och lungräddning och semestrar.

– Jag vet att det har varit riktigt svårt att komma fram. Det har varit färre personal som kunnat svara i telefon och det har blivit fullt för snabbt.

Enligt Lotta Mårtensson har de haft ett hårt tryck på sig ända sedan december och det har varit en extra tuff vinter och vår. Influensorna som gått har gjort att fler blivit sjuka och sökt sig till vården samtidigt som den egna personalen drabbats i lika stor utsträckning.

Men tar man inte in vikarier när personalen är sjuk eller ledig?

– Det har inte funnits några vikarier med den kompetensen vi behöver. Hade det gjort det hade vi klarat oss. Vi fick en extra sjuksköterska som skulle vara en stödresurs för oss men hon blev också sjuk. Våra doktorer har också varit sjuka.

För en tid sedan lade man av med drop in på Brunnsgårdens vårdcent-ral. I stället för att bara gå till vårdcentralen och vänta på sin tur är man numera tvungen att boka en tid via telefon innan man kommer dit.

Anledningen är att patienterna ska kunna vänta hemma i stället för i väntrummet på vårdcentralen, att man i större utsträckning ska få träffa samma läkare och att man vill få ner köerna. Den omställningen har också försvårat läget.

– Vi har inte klarat av det de senaste veckorna, säger Lotta Mårtensson.

Ser det likadant ut för de andra vårdcentralerna i kommunen?

– Nej, på de andra vårdcentralerna och på Samariten har vi drop in så kommer man inte fram på telefon kan man bara åka dit och sätta sig.

Annons

Vad har du för råd till patienter som inte kommer fram till Brunnsgården men som behöver hjälp?

– Om man måste träffa oss samma dag är mitt råd att åka till vårdcentralen. Är det mer rådgivning man behöver så kan man ringa 1177.

Lotta Mårtensson menar att de senaste två veckorna har varit extra tuffa men att det redan till nästa vecka ser ut att bli bättre bemanningsmässigt.

Johanna Spogardh
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons