Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Stockholmare ska lockas till Karlshamn

Om Karlshamn ska växa och nå nya höjer måste alla hjälpa till. Nu kraftsamlar ett större antal företag tillsammans för att nå målet: 50 000 invånare och landets bästa ”livsklimat”.
Karlshamn • Publicerad 22 januari 2020
Gillar Karlshamn går in i ett nytt skede. Jens Listerö, Länsförsäkringar Blekinge, Maria Öhnell, Handelsbanken, Jesper Carlsson, Fordstore Carltne, Roger Johansson, Sparbanken Karlshamn, Mathias Wijk, Karlshamns kommun, Anna Deutgen, Gilla Karlshamn, Mikael Persson, Rabadang, Jonke Höglund, Sparbanken, Kerstin Nensén, Netport, Marcus Thengius, Circom och Per-Anders Johansson, Cimon-gruppen.
Gillar Karlshamn går in i ett nytt skede. Jens Listerö, Länsförsäkringar Blekinge, Maria Öhnell, Handelsbanken, Jesper Carlsson, Fordstore Carltne, Roger Johansson, Sparbanken Karlshamn, Mathias Wijk, Karlshamns kommun, Anna Deutgen, Gilla Karlshamn, Mikael Persson, Rabadang, Jonke Höglund, Sparbanken, Kerstin Nensén, Netport, Marcus Thengius, Circom och Per-Anders Johansson, Cimon-gruppen.Foto: Johan Hultgren

Med positivitet och framåtanda kan man komma långt, det har varit Gilla Karlshamns utgångspunkt sedan starten för sex år sedan.

Mycket har hänt sedan dess, bland annat har kommunen fasat ut sig själva ur projektet vad det gäller finansieringen. Man är dock kvar som samarbetspartner. Samtidigt har målen blivit tydligare och så även arbetsmetoderna, som bland annat går ut på att dela goda nyheter, lyfta fram framgångsrika exempel från Karlshamn och matcha arbetssökande med företag.

Annons

Under tisdagen träffade Sydöstran flera representanter från Karlshamns näringsliv, som alla ser stora möjligheter för Karlshamn med omnejd.

Alla delar de kommunens mål om att bli 50 000 invånare, främst eftersom det saknas arbetskraft i dag, en brist som bara riskerar att öka.

– Med rätt kompetens hade vi kunnat växa ännu mer och i snabbare takt, konstaterar Jens Listerö, vd på Länsförsäkringar Blekinge.

I dag består Gilla Karlshamn av 110 företag som alla bidrar ekonomiskt till projektet. De fungerar också som ambassadörer för Karlshamn och bidrar till att sprida ordet om vad orten har att erbjuda.

”Det är viktigt att vi visar upp en positiv bild som är underbyggd med fakta.”
Mikael Svensson, Rabadang.

En gemensam nämnare mellan alla i rummet är att de ser en positiv anda som ett viktigt redskap för att nå framgång.

– Det är viktigt att vi visar upp en positiv bild som är underbyggd med fakta. Ute i verkligheten möter vi många som inte delar den negativa bild som ibland får mycket utrymme på sociala media. Vi måste bara bli bättre på att visa upp allt det som är bra, säger Mikael Svensson från Rabadang.

Överlag ser han och de andra i projektet Karlshamn som en mycket bra plats att både bo och verka i. Närheten till naturen och lättillgänglig service lyfts ofta fram som fördelar med att bo i Karlshamn jämfört med till exempel Stockholm.

Med dagens kommunikationsteknik finns det inte heller några praktiska problem med att ha ett huvudkontor på en mindre ort.

Under året kommer projektledaren Anna Deutgen och resten av Gilla Karlshamn att lägga extra mycket krafter på att locka personer med ursprung i Karlshamn att flytta hem igen.

– Vi kommer även att höra oss för vilka kompetenser som våra medlemmar söker och se till att matcha det med de som hör av sig och är intresserade av att flytta till Karlshamn.

Annons

Jens Listerö säger att det är viktigt att kommunen lyckas ro i hamn några stora satsningar och lyfter fram Sternö Sjöstad som ett exempel. Fler bostäder, inte minst nära kusten, ser han som en magnet för att locka nya invånare, inte minst från storstadsregionerna där det finns en tendens mot att fler företag flyttar hela eller delar av verksamheten till mindre orter där omkostnaderna är lägre.

Inom Gilla Karlshamn finns flera företag som konkurrerar om samma kunder, men i projektet strävar de åt samma håll.

– Växer Karlshamn så växer ju vi. Därför är vi intresserade av att vara med. Vi är ju några konkurrenter här. Jag tycker om att ta kunder från Maria Öhnell på Handelsbanken och från Roger Johansson på Sparbanken. Men, det finns ett men. Den där kakan vi slåss om har vi ett gemensamt intresse av att den ska växa och bli större med fler boende i Karlshamn och där samarbetar vi mer än gärna, säger Jens Listerö.

Nu vill man se konkreta resultat av samarbetet. Något slutdatum för Gilla Karlshamn ser man inte, men projektet löper på sjok om tre år.

Johan HultgrenSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons