Hartwall vill öka tempot i Karlshamns AB
Han framträdde vid en aktiespararträff i en mer än fullsatt Rådhussal i går kväll. Där presenterade han företaget och det förändringsarbete som pågår.
– Det är enkla recept men det ska göras. Gör vi det rätt så har vi en betydande förbättringspotential, menade han.
Hartwall gick igenom de åtgärder man redan genomfört, med stora reserveringar för förluster på osäkra kunder (framför allt i Ryssland) och med ett pensioneringsprogram för äldre medarbetare som ska ersättas med yngre. Nu pågår ett stort strategiarbete med många medarbetare involverade.
> USA och Västeuropa
Inriktningen är att utveckla nya specialprodukter, som kan säljas över hela världen - och med ökad lönsamhet.
– Vår huvudsakliga export har gått till Nord- och Centraleuropa, Ryssland, Sydamerika och Korea. Det har inte varit Västeuropa och Nordamerika, det måste vi jobba med.
I den aktiesparande publiken fanns en hel del anställda och tidigare anställda vid Karlshamns ab, och det märktes att många frågeställare var väl insatta.
Bland annat fick han frågan från en tidigare chefstjänsteman varför man inte köpte en till fettsyrefabrik, eftersom en del sådana varit ute på marknaden:
– Det gör vi bara om det stärker oss strategiskt. Vår fettsyrafabrik är kostnadseffektiv därför att den är så integrerad i vår övriga produktion. Om vi köper ett företag med sämre kostnadsprofil så förstör vi för oss, svarade Jerker Hartwall och berättade att han haft en hel del erfarenhet från företagsförvärv i sitt tidigare jobb på Perstorp.
Och han var inte alls generellt negativ till att köpa företag:
– Det är inte säkert att vi ska göra allt i Karlshamn, svarade han på en annan fråga.
> Tre trender
På en fråga om trender och tillväxtområden under de närmaste åren, såg han framför allt tre områden:
– Foderråvaror - och där är vi redan framme. Fabriken säljer allt den kan producera.
– Chokladfetter, kommer inom två, tre år. Det är fyra företag i världen som står för 60-70 procent av all chokladförsäljning i väst. Där ska Karlshamns vara med. Och då kan man inte ha försäljningen inriktad på enstaka länder, utan man måste kunna sälja över hela världen.
– Det tredje området är organiska oljor, där råvaran inte varit i kontakt med kemikalier varken under odlingen eller under produktionen i fabriken.