Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Hemtjänsten svarar på kritik

KARLSHAMN · Oregelbundna arbetstider gör att hemtjänstens vårdtagare inte kan få samma personal varje dag.
På äldreomsorgen tar de ansvariga del av kritiken och områdeschefen Eva Svensson försöker förklara varför det ser ut som det gör.
Karlshamn • Publicerad 21 juni 2001

Det var i gårdagens Sydöstran som den svårt handikappade Inga Karlsson riktade svidande kritik mot hemtjänsten i Karlshamn. Kritiken gällde brister i organisationens effektivitet och ökande otrygghet för vårdtagare.

Eva Svensson, äldreomsorgens områdeschef för Karlshamn, Hällaryd och Åryd, väljer att inte bemöta kritiken, av hänsyn till Inga Karlsson och hennes anhöriga.

Annons

> Ibland krävs två

Däremot svarar hon gärna på frågor om organisationen.

Senast äldreomsorgen gjorde om sina rutiner var 1997. Då separerade man beslutsfattande och verkställighet inom omsorgen.

– Sedan dess har ingen ändring av organisationen skett, hävdar Eva Svensson.

Att förutsättningarna för enskilda vårdtagare förändras, ser hon som en självklarhet. Förhoppningsvis ändras saker till det bättre.

Detta skulle också förklara varför vissa vårdtagare plötsligt behöver två samariter.

– Ofta krävs två personer för att man ska klara av att vårda, till exempel vid tunga lyft. Ibland krävs att man är två av psykosociala skäl, menar Eva Svensson. Vi har även ett ansvar gentemot personalen.

> Blir inte arga

Enligt områdeschefen försöker man på hemtjänsten att låta vårdtagarna få hjälp av den personal som de är vana vid.

– Vår strävan är att få en god kontinuitet i verksamheten. Men inom hemtjänsten är det oregelbundna arbetstider, berättar Eva Svensson.

Annons

Hon tycker inte att man ska vara rädd för att ta kontakt med de som jobbar på äldreomsorgen.

– Vi vill ju veta om vi gör något fel. Vi blir inte arga på den som klagar, bara lite ledsna för vi vill ju göra vårt bästa.

Eva Svensson förstår om vårdtagarna kan känna sig osäkra när de får hjälp av nya ansikten.

– Vårdtagarna är ju i behov av den hjälp som vi ger dem. Vissa insatser kan kräva längre förberedelser, men vi skickar inte någon som inte klarar av jobbet, menar hon.

> Vissa aldrig nöjda

Det är dock inte första gången äldreomsorgen får kritik.

– Sen är det ju så att vissa människor aldrig blir nöjda och det är ju bara att beklaga. Då får vi se till att vi täcker deras behov, säger Eva Svensson. Sedan har vi ju dem som alltid är nöjda.

Johan Janrell
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons