Kamerakoll säkrar trafik till skolan
Enligt en NTF-undersökning som nyligen gjordes bland 621 föräldrar till barn mellan 6 och 11 år, är det mer än 60 procent av alla föräldrar som känner oro för skolvägen. Bara 15 procent av alla skolbussar har bälte på samtliga platser, i hälften av bussarna saknas bälten helt.
En kritisk tidpunkt när det gäller trafiksäkerheten kring våra skolor är när föräldrar tidiga mornar lämnar sina barn till fritids, dagis och skola.
- Det finns mycket kvar att göra när det gäller att skapa en så bra trafikmiljö som möjligt kring våra skolor, säger Per-Ola Mattsson.
Men han menar att det inte bara räcker att öka trafiksäkerheten med järnstolpar, sänka hastigheten, gupp och krångliga rondeller som i exempelvis Asarum för att skydda barnen utan att man också måste på sikt arbeta med ett ändrat trafikbeteende.
> Secåringarna i fara
När kommunen 1997-98 införde systemet med att de så kallade nollorna (sex-åringar som tidigare gick på dagis eller hos dagmamma) också inlemmades i skolverksamheten ökade också trafikproblemen markant utanför skolgårdarna.
- Prästslättskolan är ett exempel på en av våra skolor som länge haft problem med sin trafikmiljö och som saknat tillräckligt många parkeringsfickor för bilar som hämtar eller lämnar elever.
- Men nu har Tekniska nämnden gett förvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheten att bygga fler parkeringsplatser och att stänga infarten till skolan för obehörig trafik, berättar Per-Ola Mattsson.
Redan för några år sedan började man i allt högre grad försöka sätta trafikfrågorna på dagordningen men det är först nu som de mjuka sidorna kommit in.
- Tidigare försökte man bygga bort farorna men man ska inte underskatta information och utbildning, säger Per-Ola Mattsson.
> Dubbelt insatsen
Vägverket har i en rapport räknat ut att varje investerad krona i information och utbildning ger generellt dubbelt så mycket tillbaka i trafiksäkerhet som mer fysiska ingrepp i trafikmiljön.
Det informations- och utbildningsprogram som kommunen tagit fram i fem steg för de vuxna som dagligen tar hand om barnen är redan i gång.
Ett första steg i trafiksäkerhetsutbildning har som avsikt att ge all personal inom barnomsorgen 1-5 år en grundutbildning. Därefter har man under februari och mars i år givet ett antal personer geografiskt utspridda i verksamheten en vidareutbildning som kontaktpersoner. Senare i höst är det tänkt att all personal inom skolan från förskoleklass till årskurs 6 ska inbegripas och slutligen i mars-april 2002 är det all personal inom skolan i årskurs 7-9 som står i tur.
En av de få kommuner som satsat på ett likande projekt är Sölvesborg men har till skillnad från Karlshamn dock stannat vid förskolan.
- Vi vill bli en föregångskommun när det gäller säkerheten, säger Per-Ola Mattsson.