Kapital ska byta ägare via nallen
Tillsammans med BeCon Mobile Internet AB i Ronneby utvecklar Sparbanken i Karlshamn nu den nya och unika tjänsten.
– Det här kan ses som ett nytt verktyg för bankens mäklare och på det här sättet ökar man bankens kunddialog, säger Bengt Etterdahl, vd BeCon Mobile.
Med den nya tjänsten med textmeddelanden till kundernas mobiltelefoner kan det skickas ut 45 000 sms-meddelande samtidigt. Så stor kundkrets räknar man dock inte med ska använda tjänsten, banken har cirka 32 000 kunder.
> Redan efterfrågan
– Vi har redan kunder som efterfrågar den här typen av tjänst så det känns bra att vara först ut, säger Daniel Månsson, en av bankens sex mäklare i börsgruppen.
Han säger att det är ett rättvist system. Nu får alla kunder samma information på samma gång, på två sekunder från att det sänds iväg.
Sedan är det upp till kunden att tala om att han eller hon är intresserad. Om mäklaren får ett positivt besked kontaktas kunden omedelbart. Informationen kan också riktas på ett annat sätt än idag om kunderna delas in i grupper beroende av intresseområden.
Under två månader, med start i augusti, ska 250 kunder testa hur det är att använda tjänsten.
– Med dessa kundernas hjälp ska vi sedan utveckla tjänsten genom att låta dem utvärdera efter de två månaderna, berättar Bengt Ettedahl.