Karlshamns hamn blivande riksintresse
Under våren kommer Sjöfartsverket att klassa ett antal svenska hamnar, farleder och djuplägen som riksintressen.
– Det finns riksintressen för så mycket, men inte för sjöfarten. Att man klassar viktiga faktorer för sjöfarten som riksintressen innebär att deras ställning stärks gentemot andra riksintressen om det skulle bli intressekonflikter, säger Lars Vieweg.
Men han tror inte att det kommer att påverka den pågående miljöprövningen av Sveriges hamnar, så att det ställs lägre miljökrav på riksintressehamnarna.
– De får säkert samma miljöskyddsbestämmelser som andra hamnar.
> Koncentration
Vieweg vill inte föregripa klassningen av riksintressen, men säger att eftersom Karlshamn är en av Sveriges tio största hamnar är det rätt självklart att man kommer att ingå i den gruppen.
Genom att utpeka vissa hamnar som viktigare än andra bidrar Sjöfartsverket till en koncentration till de större hamnarna och ser också gärna ett utbyggt samarbete mellan näraliggande hamnar:
– En kommun är egentligen en för liten enhet för en egen hamnverksamhet, eftersom hamnens omland brukar gå långt utanför kommunens gränser.
> Stora godsstråken
Även från Industriförbundet kommer det signaler om att man bör koncentrera satsningen på hamnarna till ett mindre antal, kanske omkring 15 hamnar i landet:
– Samhällets resurser räcker inte till att varje kommun ska ha sin egen hamn. Därför måste man göra en prioritering och utgå från var de stora godsflödena går, säger Lars Hallsten, transportansvarig på Industriförbundet.
– Även om godsstråket från Köpenhamnsområdet över Skåne och sydöstra Sverige mot Baltikum och Ryssland inte är särskilt stort idag, så kan det bli hur stort som helst framåt i tiden.
> Regionalt
Karlshamns hamnchef Björn Nilsson menar att de här signalerna stämmer med den inriktning som man arbetar efter i Karlshamn:
– Det går inte att satsa överallt, det blir för urvattnat. Att ha en hamn är inget självändamål för en kommun, utan ett serviceorgan för regionens näringsliv. Man måste se hamnen i ett regionalt perspektiv.
Trots att försöket från Karlshamns Hamn &Stuveri AB att ta över majoriteten i Sölvesborgs hamnbolag stoppades från Sölvesborgshåll i december, vill Björn Nilsson gärna fortsätta samarbetet med hamnarna i Sölvesborg och Åhus:
– Inte minst har vi viktiga infrastrukturfrågor gemensamt, som upprustningen av E22an och Tvärleden. För vår del är det också viktigt att Väg 29 äntligen ser ut att bli av.