Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Karlshamnsbor lurades av telebolag

KARLSHAMN Ett företag inom telebranschen har skickat hem fakturor till flera karlshamnsbor för en tjänst de inte beställt.
När kommunens konsumentvägledare tog kontakt med företaget drogs alla krav tillbaka.
– Men man kan nog utgå ifrån att det finns en del som trott att de verkligen beställt något och betalt fakturan, säger Evy Lilja på konsumentkontoret.
Karlshamn • Publicerad 5 januari 2001

Det handlar om en förvalstjänst som teleoperatören marknadsfört landet över. Vid en kampanj förra året ringdes ett antal Karlshamnsbor upp.

– Telefonförsäljare som anlitats av företaget lämnade information om produkten och tackade sedan för sig. Men efter några veckor fick de uppringda personerna ett inbetalningskort på 99 kronor, säger Evy Lilja.

Annons

Många kommuninvånare blev förvånade över fakturan. Och en del betalade in avgiften, medan andra omedelbart vände sig till konsumentkontoret i Karlshamn.

– Erbjudandet som företaget informerade om gällde en linjeväljare som alltid skulle se till att ägaren automatiskt ringde för den billigaste telefontaxan.

> Ivriga säljare

När konsumentkontoret efter alla klagomål tog kontakt med teleoperatören, backade företaget direkt och lovade att ingen av dem som fått fakturor behövde betala dem.

Staffan Bonnerdal, chef för konsumentvägledningen i kommunen säger:

– Ja, företaget ställde inga som helst krav och det kan ju röra sig om att någon eller några av deras telefonförsäljare blivit lite för ivriga, men det kan jag inte mer än spekulera om.

Det behövs ingen skriftlig beställning för att köpet ska anses bindande. Muntliga överenskommelser räcker.

– Men i en tvist måste företaget kunna bevisa att kunden verkligen gjort en muntlig beställning av en vara, säger Staffan Bonnerdal.

> Inte ovanligt

Tillvägagångssättet att ta betalt för påstådda beställningar är inte alldeles nytt.

– Vi har haft andra fall där företag ringt upp och lämnat information, för att senare skicka hem en påstått beställd vara. För några år sedan fick ett antal kommuninvånare hem 30 liters tvättmedelspaket utan att de beställt något, så helt nytt är det inte, säger Staffan Bonnerdal.

Milan Djelevic
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons