Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

M-förslag: Sålda flygplatser betalar vägar

KARLSHAMN – Vi vill väcka den Björn som sover. Björn Rosengren alltså, säger moderaternas länsordförande Gustav Nilsson.
Karlshamn • Publicerad 13 mars 2001

Väckarklockan är en moderat infrastrukturproposition.

Proposition - är inte det ett regeringsförslag?

Annons

– Jo, vi får se vad talmannen säger om det här. Men vi ville göra något mer än en vanlig motion för att fästa uppmärksamheten på frånvaron av långsiktig politik från regeringens sida. Vi har inte lyckats få ur regeringen om de har någon strategi, så därför tänkte vi ge dem en, säger moderatriksdagsmannen Jeppe Johnsson generöst.

> 71 miljarder mer

Moderaterna lägger i sin ”proposition”, som presenterades på länshögkvarteret i Karlhamns i går förmiddag, fram förslag till en satsning på utbyggnad och underhåll av vägar och järnvägar på 281 miljarder kronor under de närmaste tio åren.

– Socialdemokraterna har inte sagt vad de vill satsa, men om man skriver fram deras nuvarande nivå till tio år så hamnar vi på 71 miljarder mer.

Av det ska 195 miljarder gå till väginvesteringar (55 miljarder mer än regeringen) och 86 miljarder till järnvägar (16 miljarder mer än regeringen).

Av vägpengarna ska 105 miljarder gå till nyinvesteringar och 90 miljarder till underhåll och ökad bärighet på befintliga vägar.

Dessutom vill man anslå 740 miljoner per år till enskilda vägar, 640 miljoner till drift och underhåll och 100 miljoner för att öka bärigheten.

På sjöfartens område vill man rusta upp farleden in till Göteborgs hamn och dessutom satsa på insjöfarten genom utbyggnad av Södertälje kanal och Trollhätte kanal.

## Var ska de sammanlagt 281 miljarderna tas?

– Vi vill sälja ut statlig verksamhet. Bland annat vill vi sälja de tre statsägda flygplatserna Arlanda, Landvetter och Sturup. Driften av flygplatserna är ett statligt ansvar, men staten behöver inte äga dem, säger Gustav Nilsson.

Annons

Andra statliga verksamheter som moderaterna vill sälja för att få loss pengar till investeringar är företag som Vin &Sprit och resten av Telia.

I den moderata ”propositionen” nämns ett antal projekt, framför allt sådana som kan genomföras de två närmaste åren. Det handlar mycket om trafikproblemen vid Stockholm och andra storstadsområden.

Blekinge finns nämnt på två ställen.

”Delar av E22”, står det under rubriken Storprojekt och strategiska val, och närmare utvecklat på sidan efter att ”E22 bör byggas ut till en högre standard för att de förutsättningar som Öresundsbron och EUs utvidgning skapar för expansion i sydöstra Sverige”.

> Delar av E22

– Det känns väldigt bra att E22an är med i planen och att kraven härifrån nått fram till vår partiledning åtminstone, säger Jeppe Johnsson.

Men det står ju bara ”delar av E22” - det framgår inte om det är till Kalmar eller bara till Sölvesborg?

– Vi har inte suttit och pekat ut att det och det ska byggas. Det gör inte regeringen heller, utan de anslår pengar och så är det är Vägverket som gör planeringen. Men i och med att vi vill anslå 55 miljarder mer finns möjlighet att öka vägbyggandet även i vår region, säger Jeppe Johnsson.

Det borde även göra det möjligt att satsa på Tvärleden som ska förbättra förbindelserna från Olofström mot Göteborg och övriga Västsverige, anser Gustav Nilsson.

Han menar att det också finns två angelägna järnvägsinvesteringar för Blekinges del: elektrifieringen av Kustbanan och upprustningen av Kust till Kustbanan som går norrut från Karlskrona. Dessutom är Sydostlänken mellan Olofström och Karlshamn en viktig framtidssatsning.

Annons

> Orolig för elektrifieringen

Andra gången Blekinge nämns i det moderata infrastrukturförslaget är med 33 miljoner kronor för banupprustning av Kustbanan mellan Kristianstad och Gullberna (Karlskrona). Men även här menar de regionala Blekingemoderaterna att propositionen rymmer möjligheter till fler satsningar.

– Elektrifieringen av Kustbanan är inte med i vår proposition eftersom den redan är beslutad. Men än ha regeringen inte anvisat några pengar för den. Det gör mig lite orolig. Risken är att vi skapar en ny gräns mellan Skåne och Blekinge, säger Gustav Nilsson.

Moderaterna är starka förespråkare för PPP-finansiering, det vill säga att staten lånar upp pengar av privata och regionala intressenter för att kunna bygga tidigare. E22 är ett projekt där den metoden med fördel skulle kunna tillämpas:

– Det gör att man kan bygga hela vägen i ett svep istället för att lappa dit ett stycke i taget. Det är ju så man gör när man bygger ett hus åt sig själv, man lånar, bygger och betalar av sen. Hade jag själv sparat ihop till ett hus hade barnen varit utflugna och jag stått i kö till Listerhemmet innan det blev dags att bygga, säger Jeppe Johnsson.

Han vill också ha lite hjälp med att väcka Björnen:

– Kommunalrådet Mats Johansson i Karlskrona ska ju boka en tid hos Björn Rosengren för att lämna in namninsamlingarna om Kust till Kustbanan. Jag har skickat ett exemplar av vår proposition som han kan ta med sig till honom.

Jan Hinderson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons