Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Snart går sista rören från Karlshamn

Karlshamns hamns stora rörprojekt är i sitt slutskede. I dagarna går den sista rörförläggningsbåten från Karlshamn. Snart har hamnen åter en stor yta för nya projekt. I dagsläget finns dock inga konkreta planer för området.
Karlshamn • Publicerad 25 juli 2019
Snart gapar den stora hamnplanen åter tom.
Snart gapar den stora hamnplanen åter tom.Foto: Gunnel Persson

De första rören kom till Karlshamns hamn för lagring i oktober 2017. Sedan dess har drygt 50 000 rör till den gasledning som läggs i Östersjön lagrats i Karlshamn.

Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn, berättar att man nu är inne på sluttampen av projektet. I veckan går den sista rörförläggningsbåten från Karlshamn.

Annons

– Sedan går det ett par båtar till ner till Tyskland med de sista rören, säger vd:n.

De rören går till företaget Wascos anläggning i staden Mukran för mellanlagring.

För Karlshamns hamn innebär det att man går in i avslutningsfasen av projektet.

– Det blir en återställningsperiod för verksamheten. Den ska vara klar till mitten av augusti.

Därefter ska det stora området som använts för att lagra rören vara iordninggjort. Mats Olsson berättar att tanken är att ha området tillgängligt för att kunna ta hem nya affärer. I dagsläget finns dock inget konkret.

– Sedan är tanken att använda en liten del av området som uppställningsplats för färjetrafiken.

Mats Olsson konstaterar att projektet gett hamnen nyttiga erfarenheter.

– Vi har blivit vana att driva ett sånt här stort projekt. Det kräver stor flexibilitet i och med att det varit ryckigt med omläggningar.

– Vi har också fått bra erfarenheter och kunskaper vad gäller säkerheten. Det är viktigt att ha en strikt planering säkerhetsmässigt när det är mycket transporter som går samtidigt.

I samband med att det tidigare skrevs mycket om röraffären i media, med anledning av den säkerhetspolitiska diskussionen, konstaterade Mats Olsson att det var bra PR. I dag kan han konstatera att reklamen är en färskvara och att Karlshamn inte är på allas läppar som den period då medieintresset var som störst.

Annons

– Men vi har en god referens genom projektet och våra kunder är väldigt nöjda.

Projektet har också varit positivt för kompetensförsörjningen. Mats Olsson berättar att man har tillsvidareanställt några av dem som jobbade inom projektet.

När det gäller den reguljära verksamheten i hamnen konstaterar vd:n att konjunkturen fortsatt ser god ut. Färjetrafiken ökar, om än inte lika mycket som tidigare. Det enda segment som går lite trögare är lagringen av olja. Mats Olsson förklarar att det för tillfället finns ganska gott om lediga lagringsutrymmen på olika håll. För att hitta nya affärer går Karlshamns hamn istället mot att lagra miljöbränsle, som sker i cisterner och inte i de stora bergrummen.

Vid sidan av den dagliga verksamheten arbetar Karlshamns hamn med en framtida investering på över 130 miljoner kronor. Det handlar om att bygga ett nytt färjeläge och en stor solcellsanläggning. Investeringen har godkänts av kommunen och nu vidtar miljöprövning.

Henrik BrandbergSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons