Tysk affärskedja vill till Karlshamn
Lidl startades i Sydtyskland på 70-talet, och har under 90-talet expanderat över hela Västeuropa utom Norden. Nu är man också på väg in på den svenska och finska marknaden.
Enligt uppgifter siktar Lidl på att nå 60 butiker i Sverige inom ett år. Det är en lågpriskedja, som enligt sitt brev till kommunen vill hålla en ”europeisk” prisnivå.
Totalt har Lidl 4 000 butiker och 45 000 anställda i elva olika länder.
> Grannlaga fråga
Frågan om Bryggeritomten kommer att behandlas både av byggnadsnämnden och kommunstyrelsen inom de allra närmaste månaderna, säger Rolf Borgström på Samhällsbyggnadskontoret.
– Det är en grannlaga fråga, där man får väga intressena mot varandra utifrån vad som sägs i Centrumutredningen. Det har ju gått snett i en del andra städer; här vill vi behålla en så livlig handel i centrum som möjligt.
> H& hit?
ICA kommer att lämna Flaggenhuset vid Stortorget om företaget får etablera sig på Bryggeritomten. En viktig del i ICAs argumentering för att få det nya affärsläget är att man i gengäld kommer att locka en intressant ersättningsbutik till Flaggen.
– Det blir någon form av specialvaruhandel. Det är några olika intressenter som vi jobbar med; både klädkedjor och andra, säger Jan-Inge Johansson som arbetar med etableringar inom ICA.
## Det ryktas om Hennes &Mauritz?
– Det kan jag varken bekräfta eller dementera. Men det handlar om någon av de stora.
> I minsta laget
Kent Gustafsson som arbetar med etableringsfrågor på Hennes &Mauriz säger:
– Vi har säkert fått ett anbud från ICA.
## Är Karlshamn en för liten stad för H &M?
– Det är ett gränsfall, ärligt talat. Men det beror på andra faktorer också, läget i stan, hyran och så vidare. Har vi fått ett erbjudande så reflekterar vi på det.
## Men du kan inte säga om ni har det?
– Det är lite early days, sånt säger vi inget om förrän vi skrivit på kontraktet, säger Kent Gustafsson på Hennes &Mauritz.