Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Vigeo jobbar för högtryck

KARLSHAMN · Det växer så det knakar ute i Strömma. På 1,5 år har företaget Vigeo Skyltdesign ökat antalet anställda från två till nio personer och det görs miljoninvesteringar för att bli ledande inom tryckeribranschen i landet.
– Varenda krona som rullat in har vi satsat på nya investeringar för att utvecklas, säger företagets vd Alex Nerö.
Karlshamn • Publicerad 18 juni 2001

För ett par månader sedan flyttades företagets tryckeriavdelning från Sölvesborg till nya lokaler ute vid Strömma i Karlshamn. Från att företaget startade verksamheten i Spiggenhuset 1995 har lokalytan tiodubblats och på de 1 500 kvadratmetrarna ute i Strömma satsas det miljonbelopp för att bygga upp ett tryckeri med den senaste tekniken.

Företagets verksamhet är i huvudsak uppdelad i fyra områden. Screentryck, textiltryck, skylttryck och mässmontrar och slutprodukterna kan ses på allt från bilar och tröjor till stora neonskyltar och mässmontrar, som kan dyka upp lite varstans på stora mässor runt om i Europa.

Annons

Utvecklingen på det sistnämnda området har varit explosionsartad, berättar Alex Nerö.

– Under första kvartalet i år har vi ökat försäljningen med 800 procent. Ändå var vi rätt nöjda med föregående år.

> Konkurrensfördel

Alex Nerö berättar att företaget arbetar i nära samarbete med reklambyråer och att omkring 80 procent av produktionen hamnar utanför länet, varav en stor del i Stockholm.

– Det är ett lågkostnadsläge att producera här nere. Att ligga här på landet är helt rätt eftersom lägre omkostnader för exempelvis lokalhyra ger oss en konkurrensfördel gentemot företag i storstadsregionen, säger Alex Nerö.

Affärsverksamheten i Stockholm har nu börjat växa sig så stor att man också planerar att öppna ett försäljningskontor i huvudstaden.

> Högt ställda mål

Snabb expansion är dock långt ifrån problemfri och Alex Nerö beskriver det som att företaget lider av växtvärk eftersom organisationen ännu inte hunnit sätta sig helt. Men varken de problemen eller de ekonomer som talar om en avmattning i ekonomin tycks avskräcka Karlshamnsföretaget från att satsa vidare.

– Eftersom vi jobbar mot alla typer av branscher är vi inte så känsliga för om en specifik bransch, som exempelvis it-sektorn, går dåligt.

Målet inför framtiden är högt ställt och företaget söker riskkapital för att ta sig upp i ”den största ligan”.

– Vi ska kunna göra 200-300 kvadratmeter stora reklamaffischer. En sån maskin kostar uppemot fyra miljoner, men då är vi i toppen och kan erbjuda allt inom branschen med egen produktion, säger Alex Nerö.

Henrik Brandberg
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons