Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Årets företagare i Karlskrona

Det har hänt mycket sedan Camilla Rosengren och Joakim Bengtsson tog över Skeppsgossen för 3,5 år sedan.
I dag är företaget mycket mer än en restaurang. Nu får duon pris som Årets Företagare i kommunen för sina insatser.
Karlskrona • Publicerad 10 maj 2013
I 3,5 år har Joakim Bengtsson och Camilla Rosengren drivit Skeppsgossen så framgångsrikt att de nu blir Årets företagare i kommunen.
I 3,5 år har Joakim Bengtsson och Camilla Rosengren drivit Skeppsgossen så framgångsrikt att de nu blir Årets företagare i kommunen.Foto: Maths Olsson/SYDOSTRAN
Foto: 
Camilla Rosengren och Joakim Bengtsson uppvaktades med blommor och diplom av Företagarnas ordförande Gertrud Weiselblad och kommunalrådet Mats Lindbom (till vänster) och Karl-Axel Ottosson från näringslivsbolaget (till höger).
Camilla Rosengren och Joakim Bengtsson uppvaktades med blommor och diplom av Företagarnas ordförande Gertrud Weiselblad och kommunalrådet Mats Lindbom (till vänster) och Karl-Axel Ottosson från näringslivsbolaget (till höger).Foto: 

– Det känns som en bekräftelse på att vi är på rätt väg, kommenterar Joakim Bengtsson.

Bakom Årets företagare står organisationen Företagarna, vars lokalordförande Gertrud Weiselblad hyllade de båda när utmärkelsen delades ut i helgen.

Annons

– Ni är sanna entreprenörer. Det behövs fler av er sort i en kommun som Karlskrona.

Sedan starten för 3,5 år sedan har Skeppsgossen skaffat sig flera ben att stå på utöver restaurangen i Marinmuseet.

För några år sedan startades egen glasstillverkning och i dag har den Italieninspirerade Karlskronaglassen börjat bli ett begrepp även utanför Karlskrona.

Det har följts av egen tillverkning av knäckebröd och nu senast av ett eget kafferosteri.

Samlingsnamnet för de egna produkterna är Blekinge Gourmet.

I sommar öppnar ett café, Blekinge Gourmet och café, vid Stumholmsbron där förutom egna även an-dra lokala gourmetvaror skall säljas.

– Det är viktigt att det är roligt att jobba hela tiden, säger Camilla Rosengren som förklaring att det föds nya projekt i jämn takt. Och fler lär det bli, tror hon.

– Vi tar det i vår takt. Varje ny grej måste sätta sig innan det är dags att gå vidare.

Både hon och Joakim Bengtsson säger att de tror på ”närvarande ägarskap”.

Ett resultat av det är att någon av de båda alltid finns på plats på jobbet. Så har det varit alla dagar utom fyra sedan starten.

Annons

– Vi har fantastiskt duktig personal, men jag tror det är bra för att hålla den prägel både Joakim och jag vill ha.

Utvecklingen har gått fort.

I dag har Skeppsgossen drygt tio fast anställda och en årlig tillväxt på 30 procent.

– Vi växer fort men det fungerar för att vi är två som delar på det. Vi kompletterar varandra. Själv hade jag aldrig klarat det, säger Camilla Rosengren.

– Inte jag heller, tillägger Joakim Bengtsson.

Kurt Karlsson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons