Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Eventparlamentet satsar trots IT-nedgång

KARLSKRONA Ett nytt reklambolag har fötts i Karlskrona och nu sikar reklammännen på Stockholm.
Eventparlamentet erbjuder händelser till företag.
– Det finns en marknad för oss i den här regionen, säger Arvid Nilsson, vd, trots att förväntningar på IT-branschen skruvats ner.
Karlskrona • Publicerad 30 januari 2001
Karlskronas och Blekinges nya reklambolag Eventparlamentet presenterar sig: Arvid Nilsson, vd, och Markus Fredriksson. Övre raden från höger Pär Hjalmarsson och Ted Karlberg.
Karlskronas och Blekinges nya reklambolag Eventparlamentet presenterar sig: Arvid Nilsson, vd, och Markus Fredriksson. Övre raden från höger Pär Hjalmarsson och Ted Karlberg.Foto: Ingmar Johanson

Eventparlamentet säljer möten och marknadsaktiviteter, men hjälper också företagen att skapa interna budskap till de anställda.

Företagets affärsidé är att rikta sig till rätt målgrupp genom okonventionella grepp, utan att träffa ointressanta mottagare.

Annons

– Istället för att ett företag som säljer mountainbikes annonserar i DN och når många som inte är intresserade av cyklar, hjälper vi företaget att hitta de kunder som kan tänka sig att köpa en cykel, säger Markus Fredriksson, projektledare.

Eventparlamentet söker upp den speciella målgruppen, inom en viss ålderskategori, med till exempel rätt inkomst och som gillar mountainbikes. Parlamentet bjuder den potentielle kunden på en cykeltur med Sverige bäste cyklist. Chansen är sedan stor att cykelföretaget får kränga en mountainbike. Det kallar Karlskronans nya reklammän för ett ”event”.

> Rekrytering

Tidigare har Eventparlamentet anordnat en rekryteringsdag på uppdrag av IT-företaget Aspiro. Genom att bjuda personer som arbetar inom Karlskronas IT-bransch på bland annat gratis klippning och bilbanetävling på köpcentret Wachtmeister och samtidigt informera om Aspiro, nåddes den intressanta målgruppen direkt, utan vanlig platsannonsering.

Förutom Aspiro har Eventparlamentet kunder som Roxtec, Ericsson och Hewlett Packard. Företaget håller också i TelecomCity-galan.

– Under våren hoppas vi öppna kontor i Stockholm och bli dubbelt så många anställda, säger Arvid Nilsson.

Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons