Eventparlamentet satsar trots IT-nedgång
Eventparlamentet säljer möten och marknadsaktiviteter, men hjälper också företagen att skapa interna budskap till de anställda.
Företagets affärsidé är att rikta sig till rätt målgrupp genom okonventionella grepp, utan att träffa ointressanta mottagare.
– Istället för att ett företag som säljer mountainbikes annonserar i DN och når många som inte är intresserade av cyklar, hjälper vi företaget att hitta de kunder som kan tänka sig att köpa en cykel, säger Markus Fredriksson, projektledare.
Eventparlamentet söker upp den speciella målgruppen, inom en viss ålderskategori, med till exempel rätt inkomst och som gillar mountainbikes. Parlamentet bjuder den potentielle kunden på en cykeltur med Sverige bäste cyklist. Chansen är sedan stor att cykelföretaget får kränga en mountainbike. Det kallar Karlskronans nya reklammän för ett ”event”.
> Rekrytering
Tidigare har Eventparlamentet anordnat en rekryteringsdag på uppdrag av IT-företaget Aspiro. Genom att bjuda personer som arbetar inom Karlskronas IT-bransch på bland annat gratis klippning och bilbanetävling på köpcentret Wachtmeister och samtidigt informera om Aspiro, nåddes den intressanta målgruppen direkt, utan vanlig platsannonsering.
Förutom Aspiro har Eventparlamentet kunder som Roxtec, Ericsson och Hewlett Packard. Företaget håller också i TelecomCity-galan.
– Under våren hoppas vi öppna kontor i Stockholm och bli dubbelt så många anställda, säger Arvid Nilsson.