Färjetrafiken dubblas till Polen
Trafiken mellan Karlskrona och polska Gdynia har ökat stadigt de senaste åren och Stena Line räknar med att ökningen ska fortsätta.
– De första fyra månaderna i år ökade vi från 55 000 till 61 000 passagerare på den här linjen, och frakttrafiken ser ut att hålla sin ökningstakt på 10-12 procent om året, säger Joakim Kenndal som är informationschef på Stena Line.
Han beskriver den nuvarande Polenfärjan som en kryssningsfärja; den nya blir mer av en fraktfärja, eller snarare en kombinerad frakt- och passagerarfärja.
– Den kan ta fler fraktenheter. Men den har samtidigt plats för 250 passagerare, restaurang, cafeteria och lekrum för barnen. Det är en modern kombifärja av RoPax-typ.
Med den nuvarande tidtabellen avseglar färjan från Karlskrona fem dagar i veckan på kvällen och på två dagar morgonen två. Från Gdynia blir det tvärtom, med flest morgonturer.
– Med två färjor i trafik kan vi fördubbla turtätheten. Det innebär att det blir en avgång på kvällen och en på morgonen varje dag, säger Joakim Kenndal.
Från Karlshamn går två kombifärjor till Liepaja i Lettland och Klaipeda i Litauen med andra färjelinjer - har Stena några planer på trafik åt det hållet?
– Nej, vi har inga planer på att gå till Baltikum. Vi koncentrerar oss på de färjelinjer vi har. Och vi trivs bra i Karlskrona där vi funnits sedan 1995.
## FAKTA
Den nya färjan som sätts i trafik vid årsskiftet heter Stena Traveller. är av RoPax-typ (dvs både lastbilar och passagerare), har en fraktkapacitet på 1 800 längdmeter, har 83 hytter med 204 bäddar, tar 250 passagerare, är 154 meter lång, 24 meter bred och håller en fart på 18 knop.