Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Femårsplan ska räta upp Robin Hood

KARLSKRONA Ett år efter förändringen går Robin Hood fortfarande med förlust. Nu ska en femårsplan vända trenden.
Med omgörningen har personalen fått mer att säga till om, fler kunder handlar i butiken och facket hoppas på nyaställningar.
Karlskrona • Publicerad 20 mars 2001

För cirka ett år sedan förändrades stormarkanden Robin Hood. Personalen skulle bli mer delaktig och ta större ansvar, förlust skulle vändas till vinst.

– Nu lyssnar vi mer på personalen och tar vara på deras kunskaper, säger stormarknadschefen Erland Eriksson.

Annons

Det fackliga skyddsombudet håller med chefen. Organisationen har blivit plattare nu än för ett år sedan.

– Visst finns det givna ramar men nu har alla anställda ett större ansvar för sina arbetsuppgifter, säger Ingmar Toresten.

För att minska förslitningsskadorna turas alla om att sitta i kassorna.

> Lågprisvaruhus tuffa motståndare

I dagsläget är konkurrensen hård i Karlskrona på livsmedelsmarknaden. Robin Hoods konkurren är framför allt ICA Maxi som finns i samma fastighet. Men Exets två butiker har tagit 120-130 miljoner kronor av marknaden. Det är Erland Erikssons bedömning.

– Förändringen var inte helt genomförd och det krävdes för att möta den tuffare konkurrensen här i Karlskrona.

> Stormarknaden blev en sagolegend

1997 förvandlades OBS till Robin Hood. Förutom den nya logotypen har KF:s Robin Hood ett lokalt nischat innehåll.

– Här har vi kedjans största byggavdelning. På en del andra ställen finns ingen byggenhet över huvudtaget. Vi säljer inga kläder, men däremot skor, säger Erland Eriksson.

Den första omgörning blev inte lyckad och så småningom byttes ledningen ut av KF. Erland Eriksson kom till stormarknaden hösten 1998. Före den senaste omgörningen omsatte stormarkanden 170 miljoner kronor. Motsvarande siffra är idag 200 miljoner. Men trots det går inte Robin Hood med vinst. Hur stora förlusterna är vill inte Erland Eriksson avslölja.

Annons

– Nu går det bra för oss. Om fem år ska vi generera ett överskott.

Några personalnedskärningar är det inte tal om. Erland Eriksson vill satsa sig dagens ekonomiska läge.

– Snarare kan det bli tal om nyanställningar.

Det fackliga skyddsombudet Ingmar Toresten hoppas på att ett tiotal kan anställas inom de närmaste åren.

> Kunden är otrogen

Förutom den lokala nischen förändras matsortimentet snabbare idag än tidigare. Handlarna måste anpassa sig efter internationella trender och produkter byts ut fortare.

– Just nu är det väldigt stort med asiatisk mat, säger Erland Eriksson.

Dessutom är vi konsumeter alltmer otrogna när vi handlar. Få kunder väljer en och samma butik för sina inköp.

– Så var det inte för 10-15 år sedan och så konkurrerar vi också med andra regioner som Växjö och Kalmar, säger Erland Eriksson.

Mikael Bondesson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons