Han vill göra något mer av rasterna i skolan
– Vi startade den för ett år sedan och nu är det 950 med. Inte bara fritidspedagoger utan lärare och andra grupper, säger Magnus Almén.
Allt började med en programserie om skolan i TV.
Ett av programmen handlade om rasterna och en kollega till Magnus Almén från Jönköping, Olof Jonsson, utvecklade sin syn på skolgårdar och raster. Hans idéer slog an hos Magnus Almén och Jonsson bjöds till Karlskrona för att utveckla dem.
– Till mötet kom 35 personer och det var i samband med det vi började diskutera möjligheterna att skapa ett forum för fortsatt diskussion, säger Magnus Almén.
Resultatet blev alltså ”Rastaktivisterna”. Ett forum där deltagarna bollar tankar, idéer och konkreta tips och förslag om vad som kan göras för att skolgårdar skall bli attraktiva och rasterna innehållsrika.
– Det har satt igång aktiviteter runt om i landet. I Karlskrona är det olika projekt igång på flera skolor. Jag planerar att dra igång på min skola, Östra Torp. Det kan handla om möjligheter till fasta aktiviteter på rasterna.
Rasterna svarar för en stor del av skoltiden, inte minst i de lägre årskurserna. Då är det viktigt att göra något vettigt av tiden, säger Magnus Almén.
– Och det ger resultat. Det visar Olof Jonssons erfarenheter från skolor runt om i Sverige.
Han tror inte heller det behöver kosta speciellt mycket extrapengar till det här. Det räcker långt med omtänkande och en del omdisponering inom nuvarande ramar.
– Det viktigaste för politikerna är att de jobbar för mindre barngrupper som gör det möjligt att driva vettig verksamhet. I dag är det alldeles för stora grupper. Det värsta skräckexemplet är två personal på 80 barn. Jag hör från fritidspedagoger i hela landet att de inte längre har tid att förbereda och organisera arbetet.