Oklart om ny superfärja ska trafikera Karlskrona-Gdynia
– Det här är den nya generationens fartyg som är byggda på vår snart femtioåriga erfarenhet, säger Erik Lewenhaupt, pressansvarig på Stena Line, till Göteborgs Posten.
Mitt i den pågående pandemin bekräftar Stena Line att byggnationen av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina.
Fartygen som beställdes 2018 är både 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
– Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson, i ett pressmeddelande.
Det är oklart om någon av de nya fartygen ska trafikera linjen mellan Karlskrona och Gdynia.
”Stena Line har ännu inte kommunicerat på vilka linjer de två längre fartygen av modellen E-Flexer kommer att trafikera”, skriver rederiet i ett pressmeddelande.
De två nya färjorna ingår i fartygsmodellen E-flexer som tillverkas för Stena Line i kinesiska Weihai.
Sedan tidigare har två fartyg i den modellen satts i trafik på Irländska sjön och en färja förväntas gå i trafik mellan Belfast och Liverpool i början av nästa år.
Totalt kommer Stena Line har fem modeller av de nya superfärjorna.