Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

P-översyn ska vara klar innan sommaren

Tusen kronor för ett Trossökort?Eller fri parkering på lördagar?
KARLSKRONA • Publicerad 28 januari 2015
Hösten 2011 presenterades en ny p-strategi för Trossö. Nu är det kanske dags för en ny? I varje fall ska den gamla ses över i sin helhet under våren. Foto: Charlotta Ottinger
Hösten 2011 presenterades en ny p-strategi för Trossö. Nu är det kanske dags för en ny? I varje fall ska den gamla ses över i sin helhet under våren. Foto: Charlotta Ottinger

Allt är möjligt nu när p-strategin ska ses över igen.

Innan sommarens turistsäsong ska politikerna ha bestämt sig.

Annons

– Så här långt kan vi konstatera att rätt bilar på Trossö numera står på "rätt plats" tack vare de nya reglerna. Men inflödet av bilar till och från Trossö har inte förändras. Folk som jobbar i centrum åker alltså inte mer kollektivt än tidigare. Det beteendet har inte förändrats, säger gatu- och parkchef Karl-Johan Svärd.

Redan har p-debatten smygstartat. Sedan den nya p-strategin sjösattes för två och ett halvt år sedan har den egentligen aldrig lagt sig. Det är inte bara p-avgifter och städdagar som får folk att tycka till i olika forum. Vissa tycker nu att Trossökortet är alldeles för billigt i förhållande till timavgiften i röd zon. I dag kostar kortet hundra kronor i månaden.

400 kronor i månaden för kortet föreslår bland annat Björn Svensson, Oberoende Liberal, i en insändare.

Diskussionen har fått moderaten Carl-Göran Svensson att reagera i sitt senaste veckobrev.

– Jag är väldigt tveksam till en höjning. Jag vill istället ha gratis parkering på Trossö på lördagar, men max tre timmar. Då får man en cirkulation av bilarna i centrum så länge affärerna är öppna. Men jag tänker inte vara med om att besluta om en chockhöjning av priset på Trossökortet. Det har talats om avgifter på upp emot tusen kronor. Det är alldeles för dyrt.

På tisdagen beslöt den nya drift- och servicenämnden – där bland annat den gamla tekniska nämnden ingår – att hela strategin ska ses över.

Karl-Johan Svärd berättar att det handlar om allt från zonindelning till skyltning och avgifter.

Vilka som blir den nya strategins vinnare eller förlorare bestäms på politisk nivå.

Enligt Karl-Johan Svärd är p-avgifter och trafikregleringar ett kraftfullt redskap för politiska inriktningar för vilken typ av stad man vill ha.

– Som jag ser det finns det ett antal vägar att gå beroende på vad man vill från politiskt håll. Som tjänsteman har jag som uppgift att peka på alternativ och konsekvenser.

Annons

En brännande fråga är om Trossös invånare, handlare och besökare verkligen är redo för ännu en p-strategi?

– Det är ju inte alls säkert att det blir så stora förändringar. Men man måste anpassa sig efter hur staden utvecklas. Vi har satsningar på bostäder och annan bebyggelse som påverkar stadsbilden och trafiken, säger Karl-Johan Svärd.

Lottie HåkanssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons