Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

P-skyltarna som ”inte finns”

De flerfärgade skyltarna som står vid Trossös p-automater är inte några riktiga vägmärken.
– De borde bytas ut, eftersom de gör bilisterna förvirrade, säger kommissarie Ulf Fridvall, chef för trafikpolisen i Blekinge.
Karlskrona • Publicerad 2 maj 2013
Inga vägmärken. Kommissarie Ulf Fridvall, chef för trafikpolisen i Blekinge, gillar inte kommunens egen version av de klassiska p-märkena. "De som står vid automaterna på Trossö är inte giltiga som vägmärken."
Inga vägmärken. Kommissarie Ulf Fridvall, chef för trafikpolisen i Blekinge, gillar inte kommunens egen version av de klassiska p-märkena. "De som står vid automaterna på Trossö är inte giltiga som vägmärken."Foto: Maths Olsson
Foto: Maths Olsson
Inga vägmärken. Kommissarie Ulf Fridvall, chef för trafikpolisen i Blekinge, gillar inte kommunens egen version av de klassiska p-märkena. "De som står vid automaterna på Trossö är inte giltiga som vägmärken."
Inga vägmärken. Kommissarie Ulf Fridvall, chef för trafikpolisen i Blekinge, gillar inte kommunens egen version av de klassiska p-märkena. "De som står vid automaterna på Trossö är inte giltiga som vägmärken."Foto: Maths Olsson

De ökar dessutom risken för felparkeringar.

– En del står så nära korsningar och övergångsställen att du riskerar böter om du parkerar vid skylten, berättar Ulf Fridvall.

Annons

Efter Sydöstrans artiklar om kritiken mot skyltningen på Trossö har flera hört av sig och undrat om de tvådelade p-skyltarna strider mot lagen.

En före detta trafikpolis skriver:

– Det upplysningsmärke – eller vad det nu är – som kan ställa till med bekymmer i förlängningen är det som anger röd, blå eller grön zon. Detta märke finns inte bland regeringens fastställda vägmärken.

Ulf Fridvall bekräftar att detta påstående stämmer. Vägmärket finns inte, de är konstruerade särskilt för den nya p-strategins räkning.

Kan kommunen tvingas betala tillbaka böter som utfärdats vid dessa märken om de överklagas?

– Nej, det tror jag inte, säger Ulf Fridvall.

– Eftersom skylten inte är giltig så är det heller inte tillåtet att parkera vid den. För att veta var man får parkera måste man titta på den skyltning som finns i början av varje kvarter och efter varje korsning. De p-skyltar som gäller är helt blå med ett vitt p. Det är också här giltiga skyltar om lokala trafikföreskrifter ska placeras.

Bilister som tror att de flerfärgade skyltarna betyder att det är tillåtet att stå där riskerar böter.

– På Alamedan till exempel hamnar du för nära en korsning om du parkerar vid en av skyltarna.

De flerfärgade p-skyltarna räknas inte heller som lokala trafikföreskrifter utan ska ses enbart som information om vilken zon som gatan tillhör och var p-automaterna står.

Annons

– Som polis kan jag tycka att det är något olämpligt av kommunen att använda sig av skyltar som är så lika ”riktiga” vägmärken. Men jag och mina kollegor har tittat på de gator det gäller och på samtliga finns även godkända vägmärken som anger var och när det är tillåtet att parkera.

Enligt transportstyrelsen finns det regler för vilken typ av skyltning man får använda i trafiken. I lagtexten står bland annat:

”Inte heller får någon sätta upp en anordning som kan förväxlas med eller har samma innebörd som en anordning enligt denna förordning.” (8 kap. 4 §)

Är det inte lätt att förväxla den tvåfärgade informationsskylten med det ”riktiga” p-märket?

– Jo, det håller jag med om. Det är att förvirra bilisterna i onödan, även om du som bilist ska kunna vilka vägmärken som är giltiga och vilka som inte är det. Det lär man sig i körskolan.

Är det många som hört av sig och klagat?

– Ja, det är det, väldigt många och en del är mycket uppretade. Det verkar vara svårt att vänja sig vid den nya p-strategin. Även de som känner staden väl glömmer städdagar och annat. Vi har varit ute i omgångar och tittat på skyltningen på Trossö och i de fall vi funnit fel har vi sagt till kommunen och så har de gjort ändringar.

Är det många som fått p-böter som fått pengarna tillbaka eftersom skyltningen inte varit korrekt?

– En del sådana fall har vi haft, ja.

Tycker du att kommunen ska ta bort de flerfärgade p-skyltarna?

Annons

– Ja, det tycker jag. Det bästa hade varit om man hade kunnat byta ut dem mot andra som inte påminde om de riktiga p-skyltarna så mycket.

Vägmärken

Det är regeringen som fastställer Sveriges vägmärken och andra anordningar.

Den nuvarande vägmärkesförordningen (2007:90) gäller från den 1 juni 2007.

Den nya p-strategin

Juni 2012:

Den nya p-strategin på Trossö sjösätts efter lång debatt. 2 500 nya skyltar sätts upp. 500 lokala trafikföreskrifter skrivs.

Juli 2012:

Tekniskt strul med de nya p-automaterna gör att det tar någon vecka innan den nya ordningen träder i kraft.

Sommaren 2012:

Rekordmånga böter skrivs ut i Karlskrona under semestermånaderna. Drygt 2 500 bilister lappades under den här tiden, enligt Transportstyrelsen.

Vintern 2012:

Köpmännen på Trossö reagerar mot tvåtimmarsregeln som de anser missgynnar handeln.

Januari 2013:

Tvåtimmarsregeln slopas och det blir tillåtet att parkera fyra timmar i sträck även i röd zon.

Mars 2013:

Sydöstran avslöjar kommunala ”gräddfilsparkeringar på Trossö”.

April 2013:

Flera p-experter kritiserar felaktig skyltning på Trossö. Bland dem finns polisens p-expert i södra regionen, Kerstin Siwmark.

Lottie Håkansson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons