Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Tillväxtkommun med nya skyltar

KARSLKRONA Täckelsen har fallit. Alla som kommer med bil till Karlskrona ska veta att vid de nya infartsskyltarna börjar 2001 års tillväxtkommun.
Kommunalrådet Mats Johansson, s, klippte igår av repen som dolt de snabbtillverkade skyltarna.
– Vi i Karlskrona har slitit i tio år för att inviga den här skylten. Nu jobbar vi vidare i tio år till. I höst ska alla kommunanställda utbildas i en ny attityd, säger Mats Johansson.
Karlskrona • Publicerad 16 mars 2001
Täckelsen har fallit på en av kommunens nya infartsskyltar. Kommunalrådet Mats Johansson klippte själv av repen efter onsdagens pris i Stockholm där Karlskrona blev årets tillväxtkommun.
Täckelsen har fallit på en av kommunens nya infartsskyltar. Kommunalrådet Mats Johansson klippte själv av repen efter onsdagens pris i Stockholm där Karlskrona blev årets tillväxtkommun.Foto: Mattias Mattisson

Gnosjöandan ska få en motsvarighet i Karlskrona:

”Det gaur och vi kan”.

Annons

Under stort hemlighetsmakeri har skyltarna framställts i samband med att Karlskrona under trumpetfanfarer i Folkets hus i Stockholm på onsdagen fick tillväxtpriset.

Priset delas ut av Föreningssparbanken,Industriförbundet, Landstingsförbundet och Kommunförbundet i något som kallas ”Arena för tillväxt”.

> Två nya företag

Som Sydöstran berättade igår applåderade 1000 makthavare i industri, offentlig sektor, regering, riksdag ,fackföreningsrörelse, bankvärlden och storfinansen åt pristagaren Karlskrona kommun i Mats Johanssons person.

– På kort tid kontaktades jag av två företagsrepresentanter på hög nivå som vill etablera sig i Karslkrona, berättar Mats Johansson.

Mer säger han inte när repen lossar från skylten.

> Journalistresa

Prischecken på 30 000 kronor ska gå till en journalistresa. Tanken är att pengarna används till att kompetenshöja de lokala journalisterna om den nya globala ekonomins betydelse för Karlskronas utveckling.

Mats Johansson och näringslivschefen Sven-Ingvar Petterson anser att Karlskrona numera spelar i elitdivisionen.

Ett antal beslutsfattare i kommun, högskola och telekomföretag har gjort samma analays och dragit åt samma håll under 90-talet.

Annons

Därför kunde kommunalrådet inviga tillväxtskylten igår vid en av infarterna till kommunen intill Hasslökrysset.

– Det finns inget enskilt beslut eller en enda människa som ligger bakom framgången, säger Mats Johansson.

Men klart är att en aktiv kommunal näringspolitik med ett pådrivande näringslivskontor är en faktor.

> Ej till ro

I prismotiveringen lyfts det kommunala ledarskapets betydelse fram.

– Men vi får inte slå oss till ro. Vi har lagt grunden. Med Eriksson, Europolitan och Flextronics har vi en stabil bas att stå på. Det finns ingen anledning att oroa sig över Erikssons aktieras. Det finns inga tecken på kris , säger Mats Johansson.

Jämte IT-företagen finns också varvet, ABB, Svedala och andra tillverkningsföretag.

Även handel och service växer. Kommunen planerar för nya bostadsområden och moderniserar skolor.

– Nu gäller det närmast att högskolan blir ett universitet med forskning. En annan uppgift är att rusta upp de bedrövliga kommunikationerna, säger Mats Johansson.

Hans Bülow
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons