Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Vill få Karlskronaborna stolta

Han är helt färsk på tjänsten.
Joakim Ekberg, 47, har lämnat BTH efter 17 år för att i stället arbeta med marknadsföring på Karlskrona kommun.
Karlskrona • Publicerad 16 maj 2013
möjligheter. Joakim Ekberg är ny marknadsförare i Karlskrona kommun. Han hoppas bidra till att Karlskronaborna får upp ögonen för allt som kommunen kan erbjuda.
möjligheter. Joakim Ekberg är ny marknadsförare i Karlskrona kommun. Han hoppas bidra till att Karlskronaborna får upp ögonen för allt som kommunen kan erbjuda.Foto: Maths Olsson
flaskpost. I söndags hittade Joakim Ekberg en flaskpost i vattnet utanför Stumholmen.
flaskpost. I söndags hittade Joakim Ekberg en flaskpost i vattnet utanför Stumholmen.Foto: 
möjligheter. Joakim Ekberg är ny marknadsförare i Karlskrona kommun. Han hoppas bidra till att Karlskronaborna får upp ögonen för allt som kommunen kan erbjuda.
möjligheter. Joakim Ekberg är ny marknadsförare i Karlskrona kommun. Han hoppas bidra till att Karlskronaborna får upp ögonen för allt som kommunen kan erbjuda.Foto: Maths Olsson

1. Du började i måndags – vad blir dina uppgifter vid kommunens kommunikationsavdelning?

– Mitt jobb handlar framför allt om den kommunövergripande marknadsföringen som även innefattar kommunens egna invånare. Min förhoppning är att jag ska medverka till att medborgarna känner stolthet över Karlskrona och får upp ögonen för alla fantastiska möjligheter som finns här. Mitt uppdrag påminner en hel del om mitt arbete på Blekinge Tekniska Högskola. Där jobbade jag mycket med den externa marknadsföringen för att locka nya studenter till BTH.

Annons

2.Varför lämnade du BTH?

– Jag hade ju varit där i 17 år och ville göra något nytt. Jag har trivts bra där och är väldigt tacksam för min tid vid högskolan. Jag fick vara med om en mycket dynamisk period då den allt hårdare konkurrensen ställde krav på skolorna att profilera sig och göra sig attraktiva för nya studenter.

3. Varför tycker du att det är så roligt att jobba med marknadsföring?

– Jag pluggade statskunskap till att börja med. Sedan har min passion blivit att arbeta med människor och förmedla ett budskap. Reklam är nästan ett fult ord i dag, men det handlar ju om reklam också. Eller snarare att få människor att se möjligheterna, att våga satsa, vara kreativa. Som här i Karlskrona. Om man kan få invånarna att känna stolthet och framtidstro så startar en positiv och kreativ process. Det i sin tur leder till det som behövs i ett samhälle – jobb och utveckling.

4. Du kommer själv från skogsbygden i Rödeby. När man talar om Karlskrona är det nästan bara fokus på skärgården och närheten till havet?

– Det som är så fantastiskt med den här kommunen är att du har skärgården, men inte långt härifrån har du också vackra skogs- och jordbruksbygder. Den som gillar båtliv, strand och havet har sitt. Om du tycker om att plocka svamp, fiska i en insjö, vandra i skog och mark med hunden eller ha häst så finns det fina möjligheter till det också.

5. Ändå minskar befolkningen och ungdomarna flyttar härifrån?

– Genom historien har Karlskrona haft sina höjdpunkter och svackor. Kanske befinner vi oss i en svacka just nu. Det som är bra med det är att därifrån kan det bara bli bättre! Jag gillar att jobba i uppförsbacke, att kämpa som ”underdog”. Som jag sa innan ökar chanserna att kommunen växer och blomstrar om invånarna blir ambassadörer för Karlskrona och sprider sitt budskap utanför länets gränser.

6. På tal om reklam och marknadsföring så sägs det att du hittade en flaskpost utanför Stumholmen i söndags?

– Just så. Sydöstran skrev i förra veckan om de företag som flyttat in i Kungsbron 5, eller Hollströmska magasinet som det också kallas. I samband med det kastade en av företagarna en flaskpost i havet med en inbjudan till öppet hus. I helgen var jag ute och promenerade på Stumholmen där jag bor. I vattenbrynet guppade en flaskpost med inbjudan. Jag måste ge företagarna på Kungsbron 5 en eloge för deras kreativitet och uppfinningsrikedom. Att få en flaskpost från havet dagen innan jag skulle börja på mitt nya jobb var som ett tecken, inte från ovan kanske, men ett tecken på att jag är på väg mot något väldigt positivt.

Joakim Ekberg

Aktuell: Ny på jobbet som marknadsförare vid Karlskrona kommun

Bakgrund: Har arbetat med bland annat information och marknadsföring vid Blekinge Tekniska Högskola

Ålder: 47

Bor: På Stumholmen, mitt i skärgården

Familj: Sambo, 11-årig son

Fritid: Familjen, resor och skärgårdsliv, har egen båt

Äter helst: Bruna bönor med stekt fläsk (mormor lärde mig att piffa upp bönorna med en kanelstång och lite mörk sirap)

Senast sedda film: Sune i Grekland (ihop med sonen)

Lyssnar på: populärmusik av alla de slag, gärna Depeche Mode

Senast lästa bok: Gerillaföretagaren av Stefan Ekberg, den handlar om att kreativitet och energi är viktigare än pengar för den framgångsrika företagaren

Twittrar: Nej

Facebook: Ja, för privat bruk

Instagram: Nej

Lottie Håkansson
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons