Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Viltstängsel för 50 miljoner

Trafikverket satsar nu 50 miljoner kronor för att höja säkerheten för såväl trafikanter som vilt på den olyckstäta sträckan mellan Norra Binga och Brömsebro, utmed E-22:an.
Karlskrona • Publicerad 19 januari 2017
Nu satsas många nya och av många efterlängtade miljoner på fler viltstängsel och fler viltpassager på E-22:ans östligaste sträckning i länet. Foto: Maths Olsson
Nu satsas många nya och av många efterlängtade miljoner på fler viltstängsel och fler viltpassager på E-22:ans östligaste sträckning i länet. Foto: Maths Olsson

– Jag har precis fått beställningen på en vägplan, och pengar till en byggstart 2020, bekräftar Daniel Andersson, projektledare på Trafikverket, för Sydöstran.

Samtidigt berättar han att även den nya sträckningen av E-22:an, mellan Lösen och Jämjö, kommer att få viltstängsel, och särskilda passager för vilt vid ett antal kända viltövergångar.

Annons

Men först ut blir alltså den så olycksdrabbade sträckan mellan Norra Binga och Brömsebro; en sträcka på ungefär en och en halv mil. Här har viltolyckorna varit oräkneliga de senaste åtta åren; de allra värsta med älgar inblandade.

– Det rör sig mycket älg häruppe, som om höstarna vill ge sig ut i kustlandskapet. Det är dessutom en mycket känslig och viktig population för området. De insatser som nu ska göras görs även för att säkra en fortsatt bra älgstam i området, påpekar Daniel Andersson.

För de 50 miljonerna blir det inte bara stängsel, utan även någon viltpassage under, och kanske även någon viltbro över, Europavägen, liksom troligen ett par övergångar där man vet att just älg brukar gå över. – Det finns bra system i dag, med värmekameror som visar när det rör sig vilt vid övergångarna, och som vi kan varna för på elektroniska tavlor, och med tillfälliga hastighetssänkningar, berättar Daniel Andersson för Sydöstran.

Däremot blir det troligen inga sådana passager på den nya vägsträckningen, mellan Lösen och Jämjö, och där blir det också en senare uppsättning av stängsel, förmodligen först omkring 2022-2023. - Där kommer det troligen mest att handla om särskilda passager under Europavägen, tror Daniel Andersson.

Foto: Maths Olsson
Foto: Maths Olsson
Björn MogreenSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons