Viltstängsel för 50 miljoner
– Jag har precis fått beställningen på en vägplan, och pengar till en byggstart 2020, bekräftar Daniel Andersson, projektledare på Trafikverket, för Sydöstran.
Samtidigt berättar han att även den nya sträckningen av E-22:an, mellan Lösen och Jämjö, kommer att få viltstängsel, och särskilda passager för vilt vid ett antal kända viltövergångar.
Men först ut blir alltså den så olycksdrabbade sträckan mellan Norra Binga och Brömsebro; en sträcka på ungefär en och en halv mil. Här har viltolyckorna varit oräkneliga de senaste åtta åren; de allra värsta med älgar inblandade.
– Det rör sig mycket älg häruppe, som om höstarna vill ge sig ut i kustlandskapet. Det är dessutom en mycket känslig och viktig population för området. De insatser som nu ska göras görs även för att säkra en fortsatt bra älgstam i området, påpekar Daniel Andersson.
För de 50 miljonerna blir det inte bara stängsel, utan även någon viltpassage under, och kanske även någon viltbro över, Europavägen, liksom troligen ett par övergångar där man vet att just älg brukar gå över. – Det finns bra system i dag, med värmekameror som visar när det rör sig vilt vid övergångarna, och som vi kan varna för på elektroniska tavlor, och med tillfälliga hastighetssänkningar, berättar Daniel Andersson för Sydöstran.
Däremot blir det troligen inga sådana passager på den nya vägsträckningen, mellan Lösen och Jämjö, och där blir det också en senare uppsättning av stängsel, förmodligen först omkring 2022-2023. - Där kommer det troligen mest att handla om särskilda passager under Europavägen, tror Daniel Andersson.